Der var søndag nedbrud over hele linjen hos de musikbutikker, som på nettet benytter den danske musikbranches fælles infrastruktur, Phonofile.
Blandt de ramte var Payload fra Den Blå Avis, Dansk Supermarkeds tre musikbutikker, Jubiis musiksalg og TDC Musik. Bibliotekernes udlån af musik over nettet var også ramt.
Det er uklart, hvad serverfejlen skyldtes, men resultatet var klart. I stedet for adgang til en masse musik, måtte håbefulde kunder lade sig nøje med en enslydende server-fejlmelding.
Morten Emery er ansvarlig for Den Blå Avis' musikbutik Payload, og han oplevede også serverproblemerne søndag, da han var i færd med at opdatere hjemmesiden.
? Maskineriet går ned en gang i mellem, og det er naturligvis ikke tilfredsstillende for nogen parter, siger Morten Emery.
Hos Dansk Supermarked er man ikke bekendt med gårsdagens nedbrud, men der har været andre tilfælde.
? Jeg oplevede ikke problemet i går, men der har været nogle tekniske problemer den sidste måneds tid, siger produktchef Henrik Pii Olesen.
Phonofile stiller den tekniske platform til rådighed for en række danske firmaer, der sælger musik over nettet, og en fejl her rammer derfor bredt.
Hos Phonofile er man dog ikke bevist om det seneste server-nedbrud.
? Jeg modtager normalt en SMS, hvis vores server går ned, og det gjorde jeg ikke i går, siger Jesper Bang-Olsen, der er teknisk direktør hos Phonofile.
Han erkender dog, at Phonofile har et ansvar, da adskillige danske online musikbutikker benytter virksomhedens server.
? Vi skal have en oppetid på 99,7 procent, så hvis der har været problemer i går, så hører de forhåbentlig til de 0,3 procent, men jeg er som sagt ikke blevet orienteret om problemer med vores server, siger Jesper Bang-Olsen.