5.000 IBM partnere fra hele verden har netop været samlet i Las Vegas, USA, for at høre nærmere om verdens største it-virksomheds udspil til ny strategi.
Sidste år var temaet ?On Demand? ? løsninger, der kan sælges som gas og elektricitet, og i år er temaet udvidet til også at overskride grænser: ?Without Boundaries?.
I sin åbningstale lagde IBM?s øverste partnerchef, Donn Atkins, vægt på partnernes betydning for koncernens vækst.
? I har gjort det fantastisk i 2004 og overskredet alle vores forventninger til salg gennem partnere, og jeg er sikker på, at I også i 2005 vil overraske os alle, sagde han, da syv violinister var færdige med at file løs i bedste hippierock-stil.
Efter IBM er stoppet med salg af egen software og nu også har solgt sin pc-division til kinesiske Lenovo, er salget gennem partnere blevet altafgørende for IBM.
Atkins understregede da også igen og igen IBM?s trofasthed over for partnerne, der ikke mindst skal sikre IBM et fodfæste i markedet for små og mellemstore virksomheder.
I 2004 kom 184 milliarder kroner fra salg gennem partnere, kunne Donn Atkins oplyse, hvilket er godt 17 milliarder kroner mere end året før.
Blandt de godt 500 partnere fra Europa finder man Maconomy.
? Vi er her først og fremmest for at komme tættere på IBM, og så håber vi at kunne få kontakter til de lokale landechefer, der kan sættes os i forbindelse med mulige partnere i de lande, vi ikke står så godt i, siger salgschef i Maconomy Mads Skalbo.
Netop samarbejdet med partnere på tværs af lande og sektorer er ifølge Donn Atkins helt afgørende for fremtidig vækst. Efter hans opfattelse nytter det ikke noget at lade paranoiaen styre de forretningsmæssige beslutninger. I stedet bør partnerne være åbne over for de muligheder, som samarbejde kan skabe.
IBM?s salg af sin pc-division til kinesiske Lenovo blev også nævnt i forbindelse med åbningen af konferencen, og Donn Atkins og den kommende CEO for Lenovo, Steve Ward, lovede en umærkelig overgang.
? Vores mål er, at ingen vil mærke nogen forskel på, om det er IBM, der ejer pc-divisionen, eller om det er Lenovo. Alle former for levering og aftaler vil være de samme. Vi har blot fået betydeligt flere muligheder for vores pc-division, end vi ville have haft uden Lenovo, sagde Steve Ward.
Han vil overtage posten som CEO for Lenovo, samtidig med at hovedkvarteret flytter til New York, USA. Altsammen tegn på, at der er tætte foretningsmæssige bånd mellem IBM og Lenovo, også efter Lenovo har overtaget pc-divisionen.
? Lenovo siger, at de er villige til at investere i det her. De vil være verdens næststørste leverandør af pc?er, men i øjeblikket erkender de, at det er os, der har den største viden om det globale marked. Derfor vil IBM og Lenovo i mange år fremover arbejde sammen, ligesom der også er lavet omfattende aftaler om produkter og markedsføring, sagde Steve Ward.
Aftalen betyder blandt andet, at der i de næste fem år stadig vil stå IBM på de bærbare computere, som Lenovo producerer.
Partnerkonferencen blev også brugt til at sparke en række nye partnerinitiativer på banen.
Således har IBM besluttet at udvide sit Topseller Express-koncept til at omfatte en helt stribe af indgangsprodukter specielt rettet mod markedet for små og mellemstore virksomheder.
Ifølge Donn Atkins skal de ny muligheder sætte yderligere skub i løsningssalget over for de små og mellemstore virksomheder.
- Det skal være meget lettere at gøre forretning med IBM, og det bliver det, sagde han.
Læs historien fra fredagens avis i pdf-format (fylder 579 kb)
2. sektion Itbranchen side 5