Microsoft har endnu ikke holdt sit løfte om at give den gratis e-postservice, Hotmail, et los opad i lagringskapaciteten.
? Vi var hurtigere ude med at love, at vi ville hæve kapaciteten, end vi har været med at kunne indfri løftet, siger Mortimer Liebman, forretningsansvarlig for kommunikationsservices i Nordeuropa hos Microsoft.
Løftet blev givet til nyhedstjenesten Cnet tilbage i juni 2004 og kom ellers med vægt bag ordene, for det var Blake Irving, vicedirektør i MSN, der serverede det.
Bod og bedring
Han lovede, at lagringskapaciteten ville blive hævet fra to megabyte til 250 megabyte i den gratis version og fra 10 megabyte til to gigabyte i den betalte version, der koster 149 kroner om året.
Mortimer Liebman fortæller, at forsinkelsen på opgraderingen blandt andet skyldes, at Microsoft har haft svært ved at vurdere, hvor stor en udvidelse af systemet, der var brug for.
Det skyldes blandt andet, at en del kunder er blevet såkaldte "account jumpers", hvilket vil sige, at kunderne opretter deres Hotmail-konto i et land, hvor den større lagringskapacitet tilbydes.
Modtræk
Løftet om den øgede lagringskapacitet blev givet som modtræk overfor de konkurrenter, der valgte at tilbyde mere plads som våben i kampen om mail-gratister.
Blandt konkurrenterne har eksempelvis Yahoo og Google valgt at hæve mængden af mail, deres kunder kan have liggende i deres respektive ind-bokse, inden de behøver at rydde op.
Fra november 2004 kunne Yahoos kunder gøre brug af 250 megabyte, og Google begyndte i april 2004 at udbyde sin gratis email-service, Gmail, som tilbyder op til en gigabyte lagerplads.
Mortimer Liebman understreger, at Microsoft ikke har kunnet konstatere noget tab i forretning på grund af den forsinkede opgradering af lagringskapaciteten.
Indtil nu har ni markeder fået muligheden for 250 megabyte lagringskapacitet, og Mortimer Liebman forventer, at den mulighed vil tilfalde danskerne inden for et halvt år.