I partiernes forsøg på at nå ud til vælgerne blev internettet for alvor taget i brug op til valget 2005.
På valgdagen fik Ugebrevet A4 udabrejdet en undersøgelse, hvor analyseinstituttet Gallup stillede 5.080 vælgere en række spørgsmål.
Opsigtsvækkende resultater
Ifølge Ugebrevet A4 er resultatet af undersøgelsen opsigtsvækkende og viser, at internettet fik sit valggennembrud i 2005.
Ikke overraskende er det unge mellem 18 og 30 år, der fører an i feltet, og i den aldersgruppe benyttede 38 procent internettet i løbet af valgkampen.
De tre partier, Venstre, Socialdemokratiet og De Radikale, havde den største succes med deres hjemmesider. Og det er fælles for de tre partier, at de aktivt har arbejdet med internettet i deres valgstrategi.
42 procent af vælgerne svarede i undersøgelsen, at det vigtigste for dem var at få afklaret generelle politiske spørgsmål.
Politik frem for enkeltpersoner
Undersøgelsen viser, at mere end 20 procent af vælgerne føler, at de blev hjulpet i deres politiske valg.
Søgning på oplysninger om spidskandidater og enkeltpersoner optræder først langt nede på den prioriterede liste.
Gallups undersøgelse kan give et fingerpeg om, at internettets rolle i valgkampagner er for opadgående, men det er ikke muligt at måle, om vælgere har flyttet sig, eller hvor meget vælgernes holdninger er blevet påvirket.