Nordens største teleselskab, Teliasonera, skal spare mellem fire og fem milliarder kroner årligt for at klare konkurrencen, men Danmark går fri, selvom det her blev til et stort underskud sidste år.
Besparelserne skal hovedsageligt finde sted i Sverige samt Finland, hvor der skal skæres 650 ansatte. De svenske besparelser er endnu ikke offentliggjort i detaljer.
Danmark slipper i denne omgang, fordi teleselskabet løbende har tilpasset den danske forretning, siger Kenneth Karlberg, der er chef for Teliasonera i Danmark, Norge og Baltikum.
- I 2004 har vi haft to nedskæringsrunder på fastnet-siden, og også før det. Nu har vi lagt op til 300 afskedigelser på mobilsiden, så i Danmark klarer vi det løbende, siger han.
Mangler at sætte navne på
De seneste fyringer blev meldt ud i slutningen af 2004 efter købet af konkurrenten Orange, og Teliasonera har siden forhandlet om, hvilke afdelinger der skal rammes hårdest.
Selskabet har nu afsluttet forhandlinger med repræsentanter for personalet og går derfor ind i næste fase, men er endnu ikke klar til at sætte navne på de fyrede.
Teliasonera fremlagde i dag sit årsregnskab, og Kenneth Karlberg mener, at selskabets danske afdelinger klarede sig rigtigt godt i årets sidste kvartal.
Skidt mobilforretning
Mere skeptisk er analytiker Kenneth Leiling fra svenske Handelsbanken, der mener, at Teliasonera skuffede i fjerde kvartal, da tallene for mobilforretningen for første gang var lagt sammen med Orange.
Indtjeningen på driften levede ikke op til forventningerne, men det er uklart, hvor mange ekstraomkostninger, der ligger.
- Det er lidt svært at se, hvor meget der skyldes dels den hårde konkurrence, dels mere interne ting på grund af fusionen. Men indtrykket er, at fastnetforretningen og Stofa-siden går en lille del bedre, mens det ser ud til, at mobildelen går en del værre, siger Kenneth Leiling.
Der er samtidig risiko for, at mobilforretningen kommer under yderligere pres, fordi der er stor usikkerhed om, hvor mange kunder der fravælger Teliasonera, når Orange-varemærket droppes.
Kunder skifter
- Vi har hørt fra TDC, at det vil målrette kampagner mod nogle af de løse abonnenter, så risikoen er der, for folk skal til at tage stilling til deres abonnement, mener Kenneth Leiling.
På koncernplan er Teliasonera også presset af konkurrencen, og det er årsagen til, at selskabet har annonceret årlige besparelser på fire til fem milliarder kroner, selvom det i 2004 blev til et overskud på 10,6 milliarder kroner.
Svenskernes og finnernes besparelser overraskede positivt hos analytikerne.
- Det er lidt større, end vi havde troet. Man skal huske, at de efter svensk lovgivning kun må lægge tre-års-planer. De gør meget ud af at sige, at det her kun er starten, så det er forholdsvist aggressivt, siger Kenneth Leiling.