Der er musemåtter, og så er der musemåtter fra danske Soft Trading.
Sådan tænker en del af verdens bedste computerspillere, og det har været med til at sætte turbo på den danske it-producent Soft Trading, som siden 2001 har satset på at producere og sælge musemåtter af glas og aluminium.
Under varemærkerne Icemat og Steelpad rundede selskabet sidste år mere end 20 millioner kroner i omsætning.
Det største marked er Kina, mens også skandinaver, tyskere og briter er gode kunder.
- I stedet for at have en musemåtte, som blev slidt op, så mente vi, at der var et marked for high-end. Spilbranchen har udviklet sig i den retning, jeg havde en tro på, og det er lige før, at industrien som sådan er doblet år for år, siger ejer, Jacob Wolff-Petersen.
Tog chancen i spilbranchen
Han stiftede Soft Trading i 2001, da han arbejdede i et firma, som hjalp iværksættere med opstart af eget firma.
Ingen troede rigtigt på spilbranchen, så Jacob Wolff-Petersen tog selv chancen, da en fyr kom forbi med en musemåtte af glas rettet mod computerspillere, som har brug både præcision og hurtig reaktionstid.
Den oprindelige måtte fik navnet Icemat, og siden er en måtte af aluminium med navnet Steelpad kommet til.
Nøglen til succes for det danske firma har været et tæt samarbejde med nogle af de bedste computerspillere i verden, som hjælper med at optimere musemåtterne til brug i spil, hvor overfladen kan betyde forskellen mellem liv og død.
Sponsor for computerspillere
Soft Trading sponsorerer hold inden for spillet Counter-Strike i både Tyskland, Sverige, Storbritannien og USA. I Danmark sponseres holdet Titans, der har vundet flere store turneringer.
- Dels reklamerer holdet for os, dels får vi respons fra holdet, når vi kommer ud med nye produkter. Det er begyndt at blive lidt dyrere at have den mulighed, for det er blevet mere professionelt, men det er essentielt for det, vi laver, fortæller Jacob Wolff-Petersen.
Hertil kommer, at Soft Trading har indgået aftaler med blandt andre Intel, Microsoft og Logitech, så man kan købe deres bedste mus i en samlet pakke med det danske selskabs musemåtter.
I 2003 omsatte Soft Trading for 10,7 millioner kroner, og ifølge Jacob Wolff-Petersen blev det tal mere end fordoblet i 2004. Samtidig garanterer han sorte tal på bundlinjen.
- Vi kunne måske have vokset tre gange så meget, men vi bruger først pengene, når vi har dem, siger han.
Satsning på headsets
Næste skud på stammen er headsets, hvor Soft Trading lancerede sit første produkt i december.
Ambitionen er, at det skal blive et lige så stort forretningsområde som musemåtter. Jacob Wolff-Petersen skræmmes ikke af, at amerikanske Plantronics er veletableret på markedet, mens børsnoterede danske GN Store Nord netop har meldt sin ankomst.
- Jeg tror på, at vi har en bedre kontakt end de etablerede firmaer til den her målgruppe og har et meget bedre netværk opbygget. Så selvom de er stærke varemærker, så mener jeg, at de produktmæssigt ikke leverer, hvad der egentlig bliver efterspurgt, siger han.
Musemåtterne produceres af en række underleverandører, mens de samles i Holbæk. Med headsets har Soft Trading gennem et taiwansk firma fået tre ansatte i Kina. I alt har Soft Trading mere end 20 ansatte.
Hertil kommer, at Jacob Wolff-Petersen netop har været i USA for at starte et kontor op derovre. Der er nu ansat en direktør og skaffet kontrakt på lagerplads, så salget kan gå i gang.
Soft Trading er klar med endnu et headset i slutningen af marts og vil senere følge op med flere produkter.