Nets forsømte i flere år at teste sit nødberedskab og sine procedurer for disaster recovery op til det langvarige nedbrud, der i sommer lagde hele systemet ned i flere dage.
Nedbruddet begyndte lige før midnat 21. juni og opstod i forbindelse med et planlagt serverskifte, hvor der blev begået det, som Nets dengang kaldte en ‘menneskelig fejl.’
Det er konklusionen følge dokumenter, som DR har fået delvist udleveret efter det langvarige nedbrud, der skabte store problemer flere steder i landet.
Ifølge dokumenterne - sóm bloggeren Poul-Henning Kamp gennemår i denne blogpost - testede Nets sine procedurer for disaster recovery sidste gang slutningen af maj 2020.
I december 2021 blev en række VM’ere flyttet uden test og advarsler ignoreres.
Ifølge Poul-Henning Kamp bliver der efter det langvarige nedbrud afsløret en ‘dybt useriøs sikkerhedskopiering,’ hvor sikkerhedskopier ikke bliver test-indlæst og Nets ikke reagerer på de alarmer, der bliver generet fra kørslerne af backup.
“En så tilbundsgående og omfattende slendrian og useriøsitet som dokumenterne afslører, kan ikke implementeres af medarbejder uden ledelsens medvirken og som sagt dokumenteres det at ledelsen var informeret om de manglende DR-tests,” mener Poul-Henning Kamp.
Nets PR-chef, Peter James Stark, siger til DR, at Nets ikke har levet op til de forventede standarder og allerede har rettet op.