Tele- og netværksselskabet Telenor præsenterer denne uge et pænt regnskab trods enkelte udfordringer på nogle af forretningsområderne.
Omsætningen for andet kvartal 2022 er tæt på runde milliard-milepælen, med aktiviteter for i alt 993 millioner kroner, næsten 70 millioner kroner mere end i samme periode sidste år.
Indtjeningen før skat (EBITDA) lander dog to procent under sidste års periode på 256 millioner kroner, mod 261 tidligere.
Administrerende direktør Lars Thomsen forklarer afmatningen med øgede udgifter til særligt el:
”De stigende udgifter til el, generelle prisstigninger og øget aktivitetsniveau sammenlignet med samme periode sidste år påvirker det samlede resultat negativt. Men underliggende har det været et rigtig godt kvartal. Hvis vi tog de stigende elpriser ud af ligningen, ville andet kvartal se overordentligt positivt ud. Vores drift er sund og stabil, og i den kommende tid vil vi fortsætte med at investere i digitalisering af forretningen og den gode kundeoplevelse og i modernisering af vores netværk.”
Siver mobilkunder
Mens Telenors omsætning vokser, har selskabet sivet mobilkunder over det seneste år.
Ifølge regnskabet tæller Telenor 1.655.000 mobilkunder, mod 1.683.000 i andet kvartal 2021. Det svarer til et tab på 28.000 mobilkunder og 1,7 procent af den kundebase på et år.
Der er dog en beskeden fremgang at spore i forhold til første kvartal 2022, hvor Telenor talte 1.653.000 mobilkunder.
Blandt bredbåndskunderne er der til gengæld positive takter at se, hvor kundebasen er vokset med 6,3 procent fra 111.000 til 118.000 over det seneste år.
Telenor-koncernen favner ud over selskabet Telenor også over teleselskabet CBB Mobil, som begge opererer på koncernens telenetværk sammen med Telia.
I Danmark beskæftiger Telenor 1.100 ansatte og driver 40 butikker.