Afmatningen tager til, når det gælder salget af mobiltelefoner på globalt plan.
Igennem det andet kvartal 2022 er der udsendt ni procent færre smartphones end i det forrige – et kvartal, der ellers markerede sig ved, at bunden på mobilmarkedet blev puffet ud med 10 procents tilbagegang.
Det fremgår af analysehuset Canalys nyeste opgørelse over det globale antal mobiltelefoner, som producenterne sender ud i markedet.
De sløje tal kommer efter en euforisk periode i første og andet kvartal 2021, hvor der blev registreret henholdsvis 30 og 10 procents fremgang for mobilmarkedet.
Apple vinder
Mens de førende mobilproducenter som Samsung, Xiaomi, Oppo og Vivo alle mister markedsandele, vinder Apple som den eneste andele blandt markedets fem største aktører.
Set over det sidste år, går Apple fra 14 til 17 procents markedsandele, båret frem af et stærkt salg af selskabets iPhone 13.
De tre kinesiske producenter Xiaomi, Oppo og Vivo går sammenlagt ned på at have 33 procents markedsandele mod 38 procent tidligere, en udvikling præget af et svigtende salg i det kinesiske hjemmemarked, som plages af en stribe corona-nedlukninger.