Utrolig påstand fra Elon Musk: ”Vi har en fungerende robot klar 30. september”
Står en af rigmanden Elon Musks seneste Twitter-beskeder til troende, vil han selskab Tesla løfte sløret for en fungerende ’Optimus’ prototype, en AI-dreven robot med menneskelige proportioner til at varetage blandt andet mondæne og repetitive opgaver.
Robotten blev allerede præsenteret i en yderst rudimentær form i forbindelse med selskabets sidste AI-event, ’AI day 2021’, hvor det dengang alene blev visualiseret af en person i robotkostume.
Næste AI-event for selskabet bliver flyttet til 30 september, hvor Musk altså påstår, at ’der kan være en fungerende Optimus prototype klar den dag’.
En stribe tech-mediet, heriblandt netmediet The Verge lægger dog ikke fingre i mellem og kalder udmeldingen for fantasifuld men stiller sig meget tvivlende, mens der samtidig pointeres at Elon Musk ofte lufter store mængder ’bullshit’ – særligt når virksomheden plages af dårlige nyt, såsom den kommende runde massefyringer.
Blandt Elon Musks og Teslas fantasifulde, men aldrig realiserede idéer finder man soldreven superladernetværk, batteriudskiftning-stationer, by til by raketfart eller løfter om ’fuldt selvkørende biler om tre til seks måneder’ fra tilbage i 2017.
Her er prisen på BMW’s iX1-elbil
En af BMW’s mest populære SUV-modeller herhjemme er nu elektrificeret.
Det sker, når BMW inden længe udsender sin reviderede X1-SUV i en ny model, hvor der indgår en fuldt elektrisk drivlinje på programmet: iX1.
Her tilbydes en firhjulstrukken kompakt-SUV, hvis 313 elektriske heste kan skyde den 4,5 meter lange bil fra stilstand til 100 i timen på 5,7 sekunder.
iX1 er ifølge selskabet klassens mest vindglatte med en aerodynamisk koefficient på 0,26, hvilket gør, at det 65 kWh store batteri ombord giver strøm nok til op til 440 kilometer kørsel.
130 kW hurtigopladning gør, at der kan tankes fra 10 til 80 procent på lige under en halv time.
Inde i kabinen er plads til fem, mens der skulle være sikret bedre pladsforhold end i forgængeren og under bagklappen kan der sluges mellem 540 og 1.600 liter bagage.
Infotainment-systemet og det indre design låner elementer fra BMW’s iX-topmodel, ved blandt andet at samle 10,3” instrumentbræt og 10,7” kontroldisplay på en flade foran føreren.
iX1 får dansk salgsdebut til november til priser fra 459.500 kroner.
Retro-Nokia kører nu med Linux
Gamle Nokia-telefoner har længe været et yndet offer for hobby-projekter, grundet de gamle telefoners robuste egenskaber.
Få projekter er dog så omfattende som det, som hardware-hackeren ’Reimu NotMoe’ har udsat en aldrende Nokia 1680 fra 2008 for.
Her lykkedes at forvandle retrotelefonen til en fungerende Linux-computer.
Her er ikke blot tale om at få ny software til at køre på aldrende hardware. Her har hackeren skiftet al indmad ud med blandt andet ny printplade med processor, ny skærm, ny USB-C port, mikrofon, højttaler, wifi-kort og nyt batteri.
Resultatet er en fungerende Linux-enhed, som tyr til Nokia-telefonens T9-tastatur til at modtage input.
Eneste ulempe ifølge hackeren er, at det ikke er lykkedes at finde noget 4G-mobilmodem, der kunne klemmes ind i den klejne telefon, skriver Liliputing.