Manglen på simple standardløsninger og høje priser begrænser brugen af e-læring i danske virksomheder.
Sådan lød advarslen for tre måneder siden fra Dansk Handel & Service, og det har nu fået en af markedets største spillere, IMS Learning, til at ændre forretningsstrategi.
Selskabet vil fremover også satse på små og mellemstore virksomheder med en relancering af produktet Powerlearn, som gør det muligt for virksomheder selv at designe et e-lærings-forløb ud fra fastlagte skabeloner og pædagogiske principper.
Billigere forløb
IMS Learnings administrerende direktør, Søren Sander, mener, at det nye produkt vil gøre det muligt at få 100 kursister gennem et forløb til omkring 25.000 kroner.
- Det, vi nu tilbyder til de små virksomheder, vil have kostet en halv million kroner for et år siden. Vi vil gøre det fleksibelt for de små virksomheder at komme i gang. Normalt skulle man have mange flere ansatte for at kunne bruge sådan et værktøj, siger han.
Programmet kører over nettet, og man betaler således kun for forbrug efter en såkaldt ASP-model. Ideen er, at en produktchef eller sekretær kan tage eksisterende information, eksempelvis i form af Powerpoint-præsentationer, og bygge e-læring op omkring det.
Bred fokus
IMS Learning er en af de danske pionerer inden for e-læring og omsatte sidste år for 18 millioner kroner. Selskabet lagde ud med at satse på de 50 største virksomheder i Danmark, men bredte sidste år sin fokus ud til de 500 største.
Nu er så størstedelen af Danmarks virksomheder i søgelyset, og Søren Sander mener, at selskabet er på vej mod at ændre sin position.
- Der er ingen tvivl om, at vores rolle skifter fra, at vi laver kurser til, at vi overfører erfaringer fra store virksomheder til små virksomheder ved hjælp pædagogiske skabeloner og rådgivning i forbindelse med software, siger han.
Tilbagegang for e-læring
IMS Learnings nye strategi kommer efter, at det danske marked for e-læring har taget et skridt tilbage trods høje forventninger.
En undersøgelse fra Institut for Konjunkturanalyse viste i sommer, at antallet af virksomheder, der bruger e-læring, på to år er halveret.
Ifølge projektleder Lasse Hjorth Pedersen viser tallene tydeligt, at e-læring var mest udbredt blandt store virksomheder.
Han er samtidig redaktør for tidsskriftet Nyt om Efteruddannelse, og han mener, at udviklingen er gået mod et mere realistisk syn på e-læring.
- Der er ikke så mange, der længere tror, de kan spare enorme summer på at bruge e-læring, som både virksomheder og kursusfirmaer troede tidligere. Man kan måske sige, at man har fået et mere modent forhold til e-læring, siger Lasse Hjorth Pedersen.
Satser på partnere
Som et tegn på den modning har IMS Learning som noget nyt også valgt at tage en række partnere i brug for at få sine nye produkter ud til de små- og mellemstore danske virksomheder.
Det skal være med til at øge kundeantallet voldsomt hos virksomheden, der i 2003 oplevede stagnation i forhold til året før.
- Vores forventning er, at vi inden udgangen af 2005 har dobbelt så mange kunder, som vi har i dag, fordi vi nu kan komme ud til et meget større marked. Vores forventning er også, at vi kommer til at få en masse gode samarbejdspartnere, siger Søren Sander.
Videnskabsminister Helge Sander (V) har tidligere i år afsat 10 millioner kroner til 13 konkrete projekter inden for e-læring i blandt andet mindre virksomheder.