Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Forleden læste jeg en fin artikel fra McKinsey baseret på interviews med 150 CIO’er og øvrige ledere. Den hedder ”What CIOs need from their CEOs and boards to make IT digital ready”.
Topledelsen skal sikre et langsigtet mandat til CIO med en reel forretningsmæssig værdiansættelse af digitale initiativer, peger artiklen på.
Og kravene til it skal være samlet og prioriteret, så it-funktionen ikke er et ydmygt cost-center, der tjener mange herrer.
Helt enig.
Topledelsen skal også have en bedre forståelse for kompleksiteten relateret til it, så den rette organisatoriske forandring følger med nye systemer, og så vi med det samme sikrer skalering og integration mellem forskellige system-landskaber.
Topledelsen skal have en baseline af tech-forståelse for, hvordan digitalisering skaber værdi, og hvordan man undgår de værste faldgruber.
Hørt.
CIO i topledelsen
Endelig skal direktion og bestyrelse bidrage til at gøre organisationen til en magnet for digitalt talent. Både for at have de nødvendige teknologiske spidskompetencer til digital udvikling og for at have bedre tech-forståelse i ledelsen.
En oplagt vej at gå, er at have digital kompetence i øverste ledelseslag og bestyrelse.
CIO skal altså referere til CEO eller ligefrem være en del af topledelsen, foreslår de mange spurgte CIO’er.
Formålet er netop at rodfæste tech-forståelsen så tæt på virksomhedens DNA som muligt. Det vil føre til bedre vilkår for at tiltrække digitalt talent, og det vil give bedre rammer for it-funktionen. Altså ifølge McKinsey-artiklen.
Kun halvdelen
Hvor gode er vi egentlig til det i Danmark?
Jeg foretog simpelthen en lille personlig og uvidenskabelig undersøgelse, som viser, at kun halvdelen af landets største virksomheder har it-folk i de øverste ledelseslag.
Jeg gætter på, at det er vokset over de sidste fem år, men der er stadig en lang vej at gå.
Jeg tror, at vi stadig slås med nogle af de gamle spøgelser: It-afdelingen som et cost-center. Digital innovation underprioriteret for langt væk fra den strategiske kerne. Digitalisering som et værktøj til øvrige funktioner.
Måske er der stadig en manglende forståelse for, at forretning og digitalisering er den samme ting.
Det ene er ikke værktøj for det andet, og vi kan kun tale om digitalisering i et forretningsmæssigt sprog.
Diversitet, tak
Så her er en ide til erhvervsministeren og ligestillingsministeren:
Mere diversitet i topledelsen. Vi må have kvoter for it-folk i topledelse, fordi den digitale udvikling er for vigtig til, at vi kan sidde og vente på, at det sker af sig selv.
Det er selvfølgelig for sjov, for vi ser – og vil se – at de virksomheder, der klarer sig bedst har digitalisering tæt på deres kerne.
Så den udvikling, McKinsey-artiklen efterspørger, skal faktisk nok komme af sig selv.
Men nu vi er ved diversitet.
CIO of the year kåres for 17. gang her i juni 2022. Kunne det ikke være fedt, hvis det for første gang blev en kvinde?
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.