Jens Christian Hansen er den eneste ansatte, som kan fremvise visitkort fra selskabet Mikrovision.
Alligevel kan han trække på næsten 500 udviklere, når der kommer it-udviklingsopgaver ind til selskabet, for Mikrovision har partneraftaler med 20 indiske virksomheder.
Mikrovision er et eksempel på den nye type "kontaktbureauer", der skyder op i takt med, at outsourcing-tankegangen bliver mere og mere rodfæstet i Danmark.
Mellemled
Mens de multinationale it-firmaer for længst har slået sig ned med store kontorer flere steder i udviklings-mekkaet Indien, vælger andre blot at stå som mellemled mellem danske behov og billig arbejdskraft.
I Jens Christian Hansens tilfælde betyder det, at hans daglige omgang med "personalet" består af endeløse sessioner på beskedtjenesten Messenger.
Dels er telefoni for dyrt og forbindelserne for dårlige, og dels kan indere være svære at forstå på mundtligt engelsk, selv om de ofte udtrykker sig perfekt skriftligt, mener direktøren. Desuden er det ikke nødvendigt med mere.
- Det har helt klart været målet at have en helt virtuel organisation med lavest mulige omkostninger. For jeg vil altid kunne skaffe de nødvendige kompetencer til opgaverne, siger direktøren selvsikkert.
Lav udviklingspris
Det er med til at sikre, at udviklingsprisen ? som dækker over stort set hele udviklingsspektret fra ERP-programmering til .NET-ydelser ? kan holdes på beskedne 200 kroner i timen.
- Det er så billigt, at alle kan være med, siger Jens Christian Hansen.
Mikrovision blev stiftet i begyndelsen af 2004, da Jens Christian Hansen havde forladt en stilling i EDB Gruppen, hvor han blandt andet ledede en udvikler-gruppe og oplevede, at den var tung at omstille til skiftende krav.
I de senere år har han sideløbende arbejdet på en MBA med fokus på netop outsourcing, og det var med til at plante kimen til den nye forretningside.
Større salgsarbejde venter
Kunderne er indtil videre hovedsagligt udenlandske virksomheder, men nu hvor virksomheden er blevet mere etableret med kontor i Udviklingsparken ved Århus, vil Jens Christian Hansen sætte gang i et større salgsarbejde herhjemme.
Tendensen med at stifte en minimal organisation herhjemme som kontaktbureau for en lang større netværksorganisation i et andet land kan sagtens fungere, mener chefen for Jupiter Researchs nordiske afdeling, analytikeren Edward O'Hara.
Han peger på Tata Consulting Group, en af verdens største spillere, som har løst store opgaver for danske virksomheder med en meget lille organisation i Danmark, pointerer han.
- Det væsentlige i konstruktionen er styrken og ekspertisen i dit netværk. Hvis man har det, stærke referencer, og sikrer sig, at kontrakterne forplanter forpligtigelserne hele vejen ud i netværket, så kan det være lige så godt som at vælge en lokal leverandør, mener Edward O'Hara.
Han mener, at de netværksbaserede virksomheder er så afhængige af deres omdømme, at én dårlig reference lynhurtigt kan stoppe ordretilgangen, og at det er med til at minimere risikoen ved at entrere med outsourcing-formidlerne.
Til gengæld mener han, at man ikke kommer langt uden referencer og certificeringer fra de store it-virksomheder som IBM, som kan stå som kvalitetsstempel. Og han mener ikke, at man skal forsøge at brede sig for meget kompetencemæssigt.
- Det er meget farligt at være meget bred. Man kan ikke have specialiseret viden om alting, og den danske kontaktperson er nødt til at have kompetencerne selv ? ellers kan man jo ikke stå inde for kvaliteten, mener Edward O'Hara.