Artikel top billede

Alphabet, Meta og Amazon sidder på halvdelen af verdens annonce-marked uden for Kina

De tre selskaber Alphabet (Google), Meta (Facebook) og Amazon sidder nu på halvdelen af verdens samlede annoncemarked fraregnet Kina.

Blot tre selskaber deles i dag om halvdelen af verdens samlede annoncemarked, hvis vi ikke regner Kina med.

De tre selskaber er Google-ejeren Alphabet, Facebook-ejeren Meta samt Amazon, skriver Financial Times.

De har opnået den markante og usædvanlige position, efter de samlet set i løbet af de seneste fem år har mere end fordoblet deres andel af det globale annoncemarked fraregnet Kina.

Ifølge avisen er deres fremgang udtryk for en tid, hvor corona har sat ekstra meget skub i alverdens forbrugere og selskabers overgang mod den digitale verden på bekostning af de gammeldags medier.

Medieselskabet GroupM vurderer, at det globale annoncemarked i 2021 lander på 763 milliarder dollar.

Det vurderes i avisen, at mange annoncører ser store fordele ved at indkøbe annoncer hos de tre store tech-selskaber - ikke mindst fordi de tilbyder ‘single point of contact’ for at nå ud til selv globale markeder.

Herhjemme sidder Google, Facebook og det Microsoft-ejede LinkedIn på 42 procent af annoncemarkedet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere