Artikel top billede

Alphabet, Meta og Amazon sidder på halvdelen af verdens annonce-marked uden for Kina

De tre selskaber Alphabet (Google), Meta (Facebook) og Amazon sidder nu på halvdelen af verdens samlede annoncemarked fraregnet Kina.

Blot tre selskaber deles i dag om halvdelen af verdens samlede annoncemarked, hvis vi ikke regner Kina med.

De tre selskaber er Google-ejeren Alphabet, Facebook-ejeren Meta samt Amazon, skriver Financial Times.

De har opnået den markante og usædvanlige position, efter de samlet set i løbet af de seneste fem år har mere end fordoblet deres andel af det globale annoncemarked fraregnet Kina.

Ifølge avisen er deres fremgang udtryk for en tid, hvor corona har sat ekstra meget skub i alverdens forbrugere og selskabers overgang mod den digitale verden på bekostning af de gammeldags medier.

Medieselskabet GroupM vurderer, at det globale annoncemarked i 2021 lander på 763 milliarder dollar.

Det vurderes i avisen, at mange annoncører ser store fordele ved at indkøbe annoncer hos de tre store tech-selskaber - ikke mindst fordi de tilbyder ‘single point of contact’ for at nå ud til selv globale markeder.

Herhjemme sidder Google, Facebook og det Microsoft-ejede LinkedIn på 42 procent af annoncemarkedet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere