Blot tre selskaber deles i dag om halvdelen af verdens samlede annoncemarked, hvis vi ikke regner Kina med.
De tre selskaber er Google-ejeren Alphabet, Facebook-ejeren Meta samt Amazon, skriver Financial Times.
De har opnået den markante og usædvanlige position, efter de samlet set i løbet af de seneste fem år har mere end fordoblet deres andel af det globale annoncemarked fraregnet Kina.
Ifølge avisen er deres fremgang udtryk for en tid, hvor corona har sat ekstra meget skub i alverdens forbrugere og selskabers overgang mod den digitale verden på bekostning af de gammeldags medier.
Medieselskabet GroupM vurderer, at det globale annoncemarked i 2021 lander på 763 milliarder dollar.
Det vurderes i avisen, at mange annoncører ser store fordele ved at indkøbe annoncer hos de tre store tech-selskaber - ikke mindst fordi de tilbyder ‘single point of contact’ for at nå ud til selv globale markeder.
Herhjemme sidder Google, Facebook og det Microsoft-ejede LinkedIn på 42 procent af annoncemarkedet.