Danske medier må konstatere, at tidligere tiders så bugnende annoncekroner, fortsat fjernes fra budgetterne.
De tre giganter Google, Facebook og Microsoft-ejede LinkedIn har nu sat sig på 42 procent af det danske marked for annoncekroner svarende til en samlet omsætning på 5,5 milliarder kroner.
Det er samtidig en stigning i forhold til 2019, hvor de tre aktører tilsammen stod for 38 procent af annonceomsætningen (korrigeret for den generelle prisudvikling).
Det viser Kulturministeriets årlige medierapportering.
De amerikanske techgiganters ædegilde ser ud til at gå hårdt ud over de danske medier.
Værst står det til for de trykte dagblade (herunder også de regionale) og de lokale og regionale ugeaviser, der gik tilbage med henholdsvis 26 procent og 23 procent i forhold til 2019.
"Jeg ved ærligt ikke til fulde, hvad jeg skal gøre ved det"
Trods milliardidntægter på det danske annoncemarked, er techgiganterne for at sige det milidt forholdsvis konservative, når omsætningen i Danmark skal opgøres.
Facebooks omsætning i det danske datterselskab lød nemlige på blot på 51,6 millioner kroner i 2019, mens Google opgjorde den samlede indtjening for den danske forretning i hele 2020 til 21,9 millioner kroner.
Googles danske forretning omsatte formelt i 2019 for blot 62,5 millioner kroner.
Kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) så da også helst, at tehcvirksomheder bidrog mere til det danske fællesskab.
Samtidig er hun også klar til styrke især de regionale medier.
"Milliarder af kroner i annonceomsætning, som før gik til danske medievirksomheder, og hvoraf en stor del blev brugt på at lave journalistik, går nu til techvirksomheder i udlandet. Derfor har vi i de kommende medieforhandlinger en opgave med at styrke vores regionale medier, som jo er presset af tabte annonceindtægter. Og så er der her en udfordring på den længere bane med at få techvirksomhederne til at bidrage mere til fællesskabet," lyder det fra hende i en meddelelse, der fortsætter:
"I medieforhandlingerne skal vi også styrke dansksproget indhold og public service, så vi har en tilstrækkelig modvægt til den stigende magt, techgiganterne har over den offentlige samtale. Det handler om at beskytte vores demokrati."
Overfor Politiken peger Ane Halsboe-Jørgensen på problemet med, at en masse annonceindtæger ryger ud af landet. Hun erkender dog samtidig, at selvom problemstillingen ikke er ny, er en løsning endnu ikke fundet.
"Det er frustrerende at skulle sige som politiker, at det her er et kæmpe stort problem, men jeg ved ærligt ikke til fulde, hvad jeg skal gøre ved det. Men det er det ærlige svar," siger hun.
Kulturministeren fortæller samtidig, at hvis det står til hende, begynder nye medieforhandlingen inden årets udgang.
Stor stigning i danskernes digitale forbrug
Google, Facebook og Linkedins stigende bid af danske annonceindtægter sker samtidig med, at danskerne bruger mere og mere tid på digitale medier.
Mens tidsforbruget på traditionelle medier som flow-tv og radio ifølge Kulturministeriets rapportering om mediernes udvikling i Danmark går tilbage, stiger danskernes forbrug på digitale medier som streaming af tv-indhold, brug af mobil og brug af internettet via en computer.
Eksempelvis brugte danskerne i 2020 1 time og 16 minutter på at streame film, serier og videoklip "i går" – en stigning på 27 minutter i forhold til 2016.
I samme periode er danskernes brug af mobiltelefonen steget med 25 minutter og brugen af internettet via en computer med 12 minutter.
Et par hurtige facts fra rapporten viser desuden:
- 77 procent af danskere over 12 år benytter sociale medier.
- 68 procent streamer tv-indhold.
- 60 procent læser nyheder online eller via en app.
- 27 procent lytter til podcasts.
- 10 procent benytter sites fra magasiner eller ugeblade.
Du kan finde rapporterne i deres fulde længde på Kulturministeriets hjemmeside.