Onsdag aften dansk tid sendte Facebook med sit seneste regnskab sin aktiekurs omkring 3,5 procent ned, trods af et ellers stærkt annoncesalg i seneste kvartal.
Årsagen var Facebooks forudsigelser om omsætningsvæksten fremadrettet, som SoMe-giganten spår vil "aftage betydeligt".
De dystre udsigter kommer af Apples nylige opdatering af sit iOS-operativsystem, som påvirker dets evne til at målrette annoncer og derved også påvirker annonce-indtægterne i tredje kvartal.
Ændringerne gør det konkret sværere for apps at spore brugere og begrænser derved annoncører i at få adgang til data til annoncemålretning.
Med hensyn til Facebooks regnskab, så steg det samlede omsætning, der primært udgøres af annoncesalg, med omkring 56 procent til 29,08 milliarder dollar - 182 milliarder kroner - i årets andet kvartal. Året før lå omsætningen på 18,69 milliarder dollar.
Væksten har dermed overgået analytikeres forventninger.
De månedlige aktive brugere er i dette kvartal også steget til 2,90 milliarder, hvilket svarer til en stigning på 7 procent, sammenlignet med samme periode sidste år. Dette levede dog ikke op til analytikernes forventninger, som havde skønnet en stigning til 2,92 milliarder brugere.
Nettoindkomsten i andet kvartal mere end fordobles til 10,4 milliarder dollar. Det svarer til 3,61 dollar per aktie. Her havde analytikere kun sat forventningerne til et overskud på 3,03 dollar per aktie.