Der er omtrent 85 mennesker samlet til 'E-business & innovation Danmark 2004'. Det store, pyramideformede konferencerum hos Dansk Industri i København summer af liv og slips, der henter den nødvendige kop kaffe, inden det går løs.
Videnskabsministeren skal præsentere regeringens initiativer til at fremme it og e-handel i små og mellemstore virksomheder.
Helge Sander (V) indtager scenen. Han emmer af entusiasme og ser skarp ud. Videnskabsministeren lægger ud med at tale om globaliseringens tidsalder, og det pres, der er på danske virksomheder.
Globalisering er ikke en klub
- Globaliseringen er ikke en klub, vi kan melde os ud af. Derfor skal vi tage udfordringen op. Vi skal ikke konkurrere på lønnen. Vi skal satse på produktkvalitet og viden. Når de andre er billigere, skal vi være bedre, lyner Helge Sander bag hornbrillerne.
Han mener, ikke overraskende, at der skal mere it i alting og mere forskning til, hvis Danmark skal stå distancen.
- Vi er nødt til at være et af verdens mest højteknologiske samfund. Det er et meget ambitiøst mål, men jeg mener, at forudsætningerne er der. Alternativet er for uoverskueligt, siger Helge Sander fyndigt.
Noget for noget
Dansk erhvervsliv er en pyramide. Der er få, store virksomheder i toppen, men fundamentet består af et mylder af små virksomheder. Og de er nødt til at komme med it-toget, inden det kører. Ellers smuldrer fundamentet simpelthen.
- 98 procent af de danske virksomheder er små. De har et stort potentiale, men de halter bagefter på it-området.
23 procent af alle virksomheder, der har under 50 ansatte har et yderst simpel it-niveau. Kun seks procent af de større virksomheder har så lidt it, forklarer Helge Sander.
- Men der er en dokumenteret effekt for de mindre virksomheder, der bruger it, siger videnskabsministeren.
Helge Sander er derfor glad for at præsentere regeringens oplæg, 'It på rette tid og sted'. Initiativet er en pulje på 10 millioner kroner, der skal hjælpe små mellemstore virksomheder med at få gang i deres e-business.
Det fungerer dog efter noget-for-noget princippet.
- Vores opgave er at fjerne de barrierer, der er for virksomhederne, men det er dem, der må tage ansvaret, forklarer Helge Sander. Stort bifald.
Bedst er ikke godt nok
Næste mand på banen er underdirektør Claus Thomsen fra Rambøll Management. Rambøll står bag ' E-business Nordic 2004', der ser nærmere på udbredelsen af it og e-business hos nordiske virksomheder.
Undersøgelsen kiggede på evnen til at satse på og udnytte it og e-business. Det blev set på sektorer og forretningsprocesser, udfordringer og barrierer.
Claus Thomsen kan fortælle, at danske virksomheder er længst fremme med CRM (Customer Relationship Management, red.) og personaliseret information til kunderne. Desuden er Danmark førende med it til markedsføring, analyser og økonomisystemer.
- Vi er også førende indenfor it til produktionsstyring, uddyber Claus Thomsen.
Og det går fremad ? stærkt fremad. 60 procent af virksomhederne i undersøgelsen bruger integrerede systemer, og det er næsten en fordobling fra 2003.
Brugen af mobile services er firedoblet siden sidste år, og det gælder også it til produktfigurering.
Det er de små og mellemstore virksomheder, der har stået for denne vækst. Men det er ikke godt nok.
Manglende leder-engagement
Der er et stort uudnyttet anvendelsespotentiale. Det skyldes blandt andet virksomhederne ikke kender de it-værktøjer, de skal bruge på deres særlige områder.
- Det er især it til indkøb og salg, der ikke bliver brugt nok. Men virksomhederne regner med, at netop salg ved hjælp af it skal vokse til 54 procent, forklarer Claus Thomsen.
Virksomhederne nævner flere grunde til, at de ikke satser på it indenfor de forretningsområder, de ellers selv definerer som essentielle at styrke.
Der er medarbejdernes manglende kompetencer, problemer med it-leverandører og ikke mindst, ledernes meget lille engagement overfor it. Alt sammen noget, der fungerer som stopklods.
Det kan næste taler, Frans Clemmensen, tale med om. Han er kontorchef i Videnskabsministeriet. Han bakker i store træk op om Rambøll-rapporten.
Han forklarer, at værditilvæksten er ekstraordinær høj hos de små og mellemstore virksomheder, der satser på it. Virksomhederne ved godt, at der er profit for enden af it-regnbuen. De ved bare ikke, hvordan de skal få fat i det.
- Den store hindring for virksomhederne er, at de ikke har overblik over de muligheder og de løsninger, der findes i it. Ofte har de simpelthen ikke kompetencerne til at overskue it, siger Frans Clemmensen.
Lande som Sverige, Norge, Finland, Irland og Holland hjælper allerede nu virksomheder med at få analyseret og defineret behovet for it.
Paradoksale konklusioner
Det er gået stærkt med PowerPoint-slides og taler. Der er kun gået lidt over en time siden kick-off.
Det er blevet tid til direktør Tom Togsverd fra ITEK, et branchefællesskab for it- og televirksomheder under Dansk Industri. Han har en klar opfordring til tilhørerne i salen og deres firmaer.
- Vi skal ud og missionere, siger Tom Togsverd begejstret. Og så skal der ellers knokles og nytænkes.
Innovationsproces vigtig
- Innovationsprocessen er vigtig, hvis vi skal konkurrere med indere og kinesere. Mange skal gentænke deres forretning, hvis de skal overleve. Man skal kunne flytte sig, og flytte sig på det rigtige tidspunkt, opfordrer Tom Togsverd.
Han mener at de store virksomheder har et ansvar overfor de mindre, især dem der forsøger at komme ind på markedet. Det giver ikke alene øget vækst, det er en slags samfundspligt, ifølge Tom Togsverd.
Pligten til at hjælpe nye strækker sig dog ikke til de videnmedarbejdere, som han mener, er nødvendige i erhvervslivet.
- Der skal flere af dem ind i virksomhederne. Jeg mener ikke de nyuddannede, men folk, der allerede har erfaringer. Det hele står og falder med, at ledelserne bliver bedre til at se mulighederne i it og udvikling, slutter Tom Togsverd.
Dermed er første afdeling slut. Flokken haster ivrigt debatterende op efter mere kaffe.
Konferencen blev til i et samarbejde mellem ITEK, Dansk Industri, Berlingske Nyhedsmagasin, Rambøll og FDIH, foreningen for dansk internethandel.