Fra at have været bagefter i CDMA-klassen, er Sony Ericsson kommet gevaldigt fremme i skoene.
Det konkluderer en ny rapport fra det japanske finanshus Nomura, der vurderer, at Sony Ericsson når sit erklærede mål om 15 procent af CDMA-markedet inden årets udgang. CDMA-teknologien er en konkurrent til GSM- og UMTS, der anvendes i Europa.
Ifølge den amerikanske netavis Unstrung mener Nomura, at Sony Ericsson har væsentlige fordele frem for konkurrenter som Lucent, Motorola og Nortel, der dominerer CDMA-markedet.
Blandt andet har Sony Ericsson vist sig at kunne udnytte teknologi fra UMTS-platformen på CDMA.
Derudover har Sony Ericsson en fordel i at være store på mobilmarkedet generelt.
Trak sig fra USA
Det er ikke mere end to år siden, at Sony Ericsson meldte ud, at selskabet agtede at blive blandt de tre største CDMA-firmaer.
Det vakte røre, fordi netop CDMA var et svagt punkt, og rygter om fraslag og opkøb tog fart.
Dengang havde Sony Ericsson knap fem procent af markedet, der er en konkurrent til det gængse GSM-net, der bruges i Europa.
Siden lukkede Sony Ericsson sidste sommer den del af firmaet, der producerede CDMA-telefoner til det amerikanske marked. Det ville simpelthen være for dyrt og besværligt at slå igennem i USA.
Store i Kina
Det har dog hele tiden været planen at satse på andre CDMA-lande. Det ses på, at Sony Ericsson vokser gevaldigt på CDMA-siden i Nigeria, Indien, Mexico, Indonesien og Kina.
Omtrent 20 procent af alverdens mobiltelefoner bruger CDMA-teknologi. De resterende 80 procent benytter sig af GSM eller UMTS.