Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribenternes synspunkter
Ingen kunne have forudsagt, hvordan 2020 ville forandre vilkårene for virksomheder og erhvervslivet generelt, både herhjemme og i udlandet.
Mange danske topchefer har i den grad lært betydningen af digital transformation i ordets ægte forstand. Det handler om at skabe en her-og-nu-plan for, hvordan man hurtigst muligt omstiller sin forretning til at kunne sælge, servicere, markedsføre og fungere i en virkelighed, hvor digitaliseringen vinder hastigt frem over alt.
Før 2020 var digital transformation mere noget, der for mange virksomheder var ’nice-to-have’, som kunne foregå i et roligt, gradvist tempo over en årrække. Sådan er det ikke længere.
Nu siger vi heldigvis snart farvel til et mørkt, virusramt 2020 og kan højst sandsynligt se frem til et mere lyst 2021. Men selvom pandemiens begrænsninger og restriktioner forhåbentlig snart slipper sit tag i samfundet, vil virksomheder stadig kunne mærke konsekvenserne af den i mange år fremover.
Derfor giver jeg mit bud på de tre vigtigste tendenser, der vil bide sig fast i 2021 og årene fremefter.
AI hjælper med at imødekomme kundernes digitale forventninger
I 2020 så vi, hvor hurtigt forbrugerne var i stand til at vænne sig til brugen af nye teknologier.
Med dem kunne de fastholde kontakten med kollegerne, handle dagligvarer, se underholdning og tilgå forskellige online-services, som om de aldrig havde lavet andet.
Spørgsmålet er, om virksomheder kan tilpasse sig lige så hurtigt?
Det skal de. For i 2021 vil denne brug af nye teknologier og forventningerne blandt forbrugerne til bedre digitale interaktioner med brands fortsætte.
Vores undersøgelser viser, at den globale digitale omsætning oplevede en rekordstor stigning på 54 procent i 2020.
For at følge med den udvikling forudser vi, at vi vil se en markant fremgang i virksomheders brug af AI-teknologier.
Teknologien skal hjælpe med at engagere og servicere de mange nye digitale kunder på hurtig og effektiv vis. Nært beslægtet vil bots også i højere grad blive taget i brug for at kunne understøtte kunderne 24/7.
Cloud danner rammen for den fleksible arbejdsplads
De virksomheder, der har klaret sig bedst under krisen, har i høj grad det til fælles, at de benytter sig af cloud-løsninger.
Det skyldes, at teknologien er den perfekte kur mod de udfordringer, som coronakrisen har givet mange arbejdspladser. Skyen gør det nemlig muligt at være til rådighed, at skalere og gøre information tilgængelig, uanset hvor kunder og ansatte befinder sig.
Cloud understøtter den voksende tendens med brug af hjemmearbejde, som der for alvor er blevet sat skub i under krisen.
Et bemærkelsesværdigt eksempel herhjemme er forsikringskæmpen Codan, der ligefrem har sagt til sine ansatte, at de skal arbejde hjemme 40 procent af tiden.
Sætter pres på fællesskabet
Den største udfordring for den fleksible arbejdsplads er sammenholdet og kollegafølelsen.
Her mener jeg, at der er et nyt og større ansvar blandt ledere: De skal skabe følelsen af fællesskab i en tid, hvor arbejdspladsen bliver mere og mere flydende.
For at nævne et eksempel fra under nedlukningen i foråret startede jeg en række initiativer, der skulle fastholde fællesskabet.
Et af dem var, at vi startede hver arbejdsdag med en virtuel morgenespresso på et videokald.
Det var en hyggelig måde at starte hjemmearbejdsdagen på. For vi vil gerne undgå, at folk væltede ud af sengen i pyjamas og begyndte at skrive mails, før de havde åbnet øjnene.
Morgenespressoen gav os tid til at vende verdenssituationen og de bekymringer og spørgsmål, som folk havde, på samme måde som vi kender det fra kaffeautomaten på kontoret.
Det er selvfølgelig et lavpraktisk eksempel. Men pointen er den samme:
Jeg er stor fortaler for en fleksibel arbejdsplads, hvor vi, især ved hjælp af cloud, kan arbejde hvor og når som helst.
Men midt i denne lyndigitalisering skal vi huske at have øje for de sociale forandringer, der følger med.
Virksomheder bliver platforme for forandring
Der er sket meget i 2020. Med alle de mange vigtige nyheder, der har været hver eneste uge, kan det være svært at huske, hvad der skete i starten af 2020, da virussen ramte Danmark.
Som nogle måske husker, var der et hav af danske virksomheder, der helt fra start trådte til og tog ansvar for at hjælpe samfundet.
Juiceproducenten SEiMEi lavede håndsprit, LEGO lavede visirer, produktionsvirksomheden Roll-o-Matic lavede engangsforklæder, og sådan fortsætter listen.
I alt kom der mere end 2.000 henvendelser til Lægemiddelstyrelsens kampagne ’Danmark hjælper Danmark’.
Jeg mener, at virksomheder er den vigtigste platform til at skabe positiv forandring i samfundet.
Kravet blandt forbrugere til virksomheder om at tage ansvar har aldrig været større. Men kravet gør sig også gældende blandt medarbejdere og potentielt nye medarbejdere, som man prøver at lokke til sin virksomhed.
Jeg arbejder i et felt, hvor vi er mange der kæmper for at tiltrække højt kvalificeret arbejdskraft inden for it.
Her er det efterhånden mere blevet reglen end undtagelsen, at især den yngre generation anser virksomheders ESG-arbejde som et parameter for, hvor de søger hen. De vil arbejde for en virksomhed, hvor de kan være med til aktivt at gøre en forskel i samfundet.
Med sådan et pres både på kunde- og medarbejdersiden har jeg svært ved at se virksomheder overleve, hvis de ikke begynder at tage et mere aktivt ansvar for samfundet omkring sig.
Husk at se tilbage
De tre tendenser er blot få af mange i 2020.
Det kan være fristende bare at vende tilbage til normalen i 2021, når coronaen tillader det. Men for virksomheder er det strengt nødvendigt at analysere og tage ved lære af året, der gik.
For der er skabt en ny normal, hvor virksomheder er nødt til at se, hvilke trends krisen har været med til at fremskynde. Kun sådan kommer man for alvor stærkt ud af 2020 og godt ind i det nye år.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.