Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon)

Test: Audi A6 E-tron er den fødte temporytter

Audi A6 E-tron er skabt til at knuse den ene kilometer efter den anden på den tyske autobahn.

Få biler har været så længe ventet som Audis spritnye A6 E-tron.

Det var ellers et nydeligt koncept, som Audi løftede sløret for tilbage i de mørkeste corona-dage for fire år siden.

Dengang lød det dog, at den smukke bil skulle være klar i begyndelsen af 2023.

Men efter godt halvandet år med produktions og særligt software-kvaler, lykkedes det dog at få sat strøm til den smækre sag, som nu kan trille på de danske vinterveje og vise hvad den dur til.

Rendyrket sag

Audi A6 E-tron er nemlig noget særligt. Den er først og fremmest bygget omkring den rendyrkede ’PPE’ elbilsplatform, en platform som er udviklet i samspil med Porsche.

Dermed deler A6’eren DNA med Porsche Macan og Audi Q6, men altså her serveret i et lavere, mere dynamisk og i min bog yndefuldt design end de halvhøje crossovers.

Samtidig kan A6 E-tron i sin ’Avant’ udgave bryste sig af at være den første ’premium’ stationcar bygget på en dedikeret elbilsplatform.

Du kan altså have det hele med, og du kan have det med dig over 700 WLTP-kilometer, før der skal lades igen.

Tætpakket sag

Men her altså tale om en A6’er, et navn som uanset drivlinjens beskaffenhed forpligter. Det en bil der skal præstere på allerhøjeste niveau, for den skal dyste imod teutonske koryfæer som BMW’s 5-serie og Mercedes E og EQE-klasse.

Og her er Audi A6 E-tron faktisk den mindste i klassen. Den er med sin 4,93 gange 1,92 meter og 149 centimeter en håndfuld centimeter mindre på alle leder end Mercedes EQE, mens BMW i5 er klassens kæmpe med hele 5,06 meters længde.

Bevares A6 E-tron er da også en stor bil, men når den samtidig ikke helt er nær så rummelig, som dimensionerne antyder, bemærkes det.

Bagsædepladsen er eksempelvis fin, men ikke overdådig. Bagagerummet er stort og yderst praktisk indrettet, men 502 liters samlet bagagerumsplads er nu hellet ikke enormt.

Vil du have mest mulig med plads i din eldrevne stationcar, skal du vende dig i retning af andre tyske produkter, såsom den billigere Volkswagen ID.7 eller større BMW i5 Touring.

Til gengæld kan Audien her trække mere end nogen anden i kategorien, ved at kunne hive op til 2,1 tons habengut på krogen.

Kvalitet i alle hjørner

Et er praktiske dyder, noget andet er hvordan Audi A6 E-tron rent faktisk opleves.

Og her bliver det tydeligt, at Audi A6 går mere efter raffinement end at være en praktisk gris.

Det starter med en avanceret lyssignatur, med både baglygter og forlygter der giver et lille lysshov for at signalere, at A6 er klar til start, når man nærmer sig og fortsætter ind i et bredt panorama af en skærmanordning foran både fører og forsæde-passager. Sidstnævnte får endda sin egen skærm til underholdning på farten.

Materialemæssigt skriver Audi sig ind i den tyske tradition for at levere automobilt kram.

Alle flader er lækre og solide at røre ved – hvor særligt sæder og paneler foran en er beklædt med nydeligt tekstil.

Der optræder dog nogle løjerlige pletvise undtagelser. Den plast man finder omkring vinduesknapper, rattet og ved midterkonsollen er enten generisk eller blank – og ingen af delene er synderligt distingverede at røre ved.

Lydanlægget, som er signeret af Bang & Olufsen, er til gengæld en fornøjelse at lytte til.

Motorvejsmester

Audi og autobahn bogstavrimer nærmest med hinanden, og det virker også til at det er med den hurtige tyske asfalt for øje, at A6 E-tron er blevet til.

For hvor elbiler ofte døjer ved de høje hastigheder, er A6 udstyret med tre ting, der vil lette livet i overhalingsbanen. Den er meget aerodynamisk, batteriet er stort (95 kWh) og det kan lades op igen lynhurtigt (10-80 procent på godt 20 minutter).

Den officielle rækkevidde for min topekviperede variant lyder på knap 694 kilometer, hvilket er 20 kilometer mindre end rekorden for eldrevne stationcars – som er leveret af en A6 E-tron selv blot med lidt mindre fælge.

Ved motorvejshastigheder og temperaturer mellem nul og ti grader lykkedes det mig at holde forbruget omkring de fem kilometer per kWh – svarende til godt 480 kilometer på en tank elektroner.

Marchfarter på 130 i timen har det med at sluge ekstra meget fra batteriet, men der kunne forbruget holdes, så der kan regnes med 400 kilometer. Det er vel at mærke igen ved danske vintertemperaturer.

På sommerens langture til Comosøen kan der derfor regnes med endnu hurtigere marchhastigheder igennem Tyskland.

Audi-fordomme

På de lange ture vil man som fører (og passager) glæde sig over lydniveauet, som er forventeligt lavt.

Samtidig assisteres man som fører på eksemplarisk vis af en fartpilot og vognbaneassistent som ganske vist ikke er selvkørende, men i stedet er selvsikker og ikke ping-ponger mellem vejstriber eller let lader sig skræmme af den omkringværende trafik.

Eneste undtagelse er dog enkelte episoder, hvor bilen havde tendens til at ville bremse op forud for en motorvejsafkørsel – vel vidende at man vil navigere videre frem. A6 E-tron lever dermed op til Audi-fordomme ved ikke helt at vide, hvad den har at gøre i inderbanen.

Mens A6’eren glimrer på hurtig asfalt, er den ikke helt lige så overbevisende på de snoede landeveje. Det er ellers ikke fordi affjedringen fejler det mindste – den formår faktisk at være både komfortabel og spændstig. Kraftoverskuddet er der bestemt også med 367 villige hingste, der trækker baghjulene.

Audis styretøj er dog indstillet til at foretrække større og lettere armbevægelser, hvilket man værdsætter på motorvej, men tager lidt af det sportslige indtryk på landevej.

Tysk temporytter

Audi A6 E-tron har været længe undervejs, men vil som få andre elbiler sikre, at du kommer hurtigt frem.

Få elbiler kan nemlig sikre godt med plads til fire, endda fem, plus det løse og sikre både luksus og en høj marchfart på tværs af kontinentet.

Prismæssigt ligger Audi A6 E-tron dog et godt stykke over den halve million. Selvom priserne starter ved 555.000 kroner for A6, vil du som det mindste gerne spendere 15.000 ekstra for stationcar-formen og 40.000 kroner for det større ’Plus’ batteri.

Dertil vil du også forsøde tilværelsen med en udstyrspakke eller to oveni, heriblandt teknologipakken med AR-display, hvorfor din slutseddel let kan flirte med de 700.000 kroner.

Men for de penge, kommer du til gengæld først frem.


Loading ikon


White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis