Radiobrikker, den såkaldte RFID-teknologi, er blevet kaldt stregkodens afløser. Står det til HP og IBM, skal de små radiosendere imidlertid bruges til meget, meget mere.
Derfor lancerer de to it-kolosser hver deres projekt, der skal gøre RFID mere udbredt.
Også inden for brancher og funktioner, der ikke indtil nu ikke har gjort brug af RFID-chips.
RFID står for Radio Frequency Identification Technology, og sat på spidsen går teknologien ud på, at en lille chip, en såkaldt RFID-tag, bruger radiobølger til at fortælle om det sted, eller de ting, hvor den sidder.
Disse signaler bliver opfanget af en modtager, der aflæser den information, der er blevet afsendt.
Intelligente chips
IBM har oprettet et helt nyt forretningsområde, der skal beskæftige sig med RFID.
Her vil IBM fokusere på sensorer med RFID, og udvikle mere avancerede og intelligente sensorer, der for eksempel vil kunne fortælle, om en sending med kemikalier har stået så længe udendørs, at den udgør en fare.
IBM vil også se nærmere på de applikationer, der skal håndtere den information, som de små RFID-tags sender ud som radiosignaler. Det betyder blandt andet, at IBM allerede i år vil levere RFID-middleware.
Senere kommer systemer, der skal gøre det nemmere at spore varer med RFID-tags.
Mere end smart stregkode
Konkurrenten HP vil kigge på design og arkitekturen bag RFID. Selskabet regner med at kunne tilbyde forskellige typer af software og middleware, samt support.
Indsatsen retter sig især mod detailleddet, som HP ikke mener, får nok ud af teknologien, som det er nu.
I det omfang, RFID overhovedet bliver brugt i detailhandlen, er det i rollen som avanceret stregkode, der for eksempel kan fortælle noget om den palle varer, den sidder på.
HP mener, at det kunne være interessant at se på, hvordan den enkelte vare flytter sig.
Unødvendig satsning?
Til gengæld rejser de to giganters investeringer spørgsmålet om, hvorvidt det er nødvendigt at give en saltvandsindsprøjtning til RFID-teknologien og dens brug.
I USA har den største detailkæde overhovedet, Wal-Mart, allerede fået sine leverandører til at love, at de vil bruge RFID på de varer, der bliver sendt til supermarkedskæden.
Det amerikanske forsvarsministerium bruger også RFID, og flere analytikere forudser, at også mindre detailkæder og firmaer vil komme med på 'radiovognen'.