Telebranchens fælles advarselsesregister, som teleselskaberne dannede i 2002, har nu omkring 1.000 af de værste kreditryttere listet.
Den sorte liste er et værn mod kunder, som spekulerer i at oparbejde gigantiske regninger uden at betale, for derefter at rykke til et nyt teleselskab, når abonnementet bliver lukket. Det skriver Nordjyske.dk.
Teleselskabernes brancheorganisation vurderer, at registret gør selskaberne bedre istand til at afværge dårlige betalere, der har bevist bedrageriske hensigter i andet selskab.
Når en kunde henvender sig i en telebutik, kan sælgeren ud over at tjekke kreditværdigheden også tjekke advarselsregistret.
Følsomt område
Forbrugerrådet er ret trygge ved registret og vurderer, at der er taget forholdsregler, så det ikke misbruges til at udveksle andre oplysninger om teleselskabernes kunder.
- Det er selvfølgelig et følsomt område, men motivationen er at beskytte selskaberne og i sidste ende de almindelige forbrugere mod den rendyrkede spekulation, siger telepolitisk medarbejder, Anders Hjort Jensen fra Forbrugerrådet, til Computerworld Online.
Datatilsynet har givet telebranchen dispensation til oprettelsen af registret på grund af formålet, som anses for "anerkendelsesværdigt".
Krav til gæld
Den sorte bog bliver administreret af RKI Kredit Information og rummer nu omkring 1.000 personer og virksomheder, som mangler at betale telefonregninger for cirka 20 millioner kroner.
Teleselskaberne skal opfylde flere krav for at bede om at få en kunde registreret, hvis han skylder mere end 1.000 kroner og har erkendt gælden, eller teleselskabet har foretaget retslige skridt mod kunden.
- Vi har set eksempler på, at kunder har oprettet et abonnement og ringet nonstop en hel weekend. Det kan sagtens løbe op i 100.000 kroner, før man får en chance for at få sat en stopper for det, siger Ib M. Tolstrup, der er direktør i telekommunikationsindustrien.
Hos Sonofon oplyses det at advarselsregistret har været en stor hjælp til at fange abonnementssnydere.