Googles kontroversielle udbudsmetode har ikke skabt den brede demokratiske investorbase, som selskabets stiftere ønskede. Det skriver Financial Times.
Ambitionen har lidt et knæk, efter at det fredag blev offentliggjort, at en af verdens allerstørste investorer, Fidelity, har skovlet over 25 procent af de solgte aktier til sig.
Selskabet bag verdens mest populære søgemaskine, Google, anvendte den utraditionelle hollandske auktionsmetode, da selskabet gik på den amerikanske teknologibørs Nasdag i sidste måned, og metoden blev kritiseret for ikke at skaffe selskabet den først udmeldte udbudspris.
Satsede på små investorer
Google-stifterne havde valgt metoden for at skabe plads til et stort antal små investorer, men planen har ikke virket efter hensigten.
I stedet er auktionen forløbet som de fleste på Wall Street, der ender med, at en række store investorer sidder på de største bidder af kagen.
I en meddelelse i fredags oplyste den Boston-baserede Investeringsforening Fidelity, at den har købt mere end 5,2 millioner aktier i Google svarende til en værdi på over 3,3 milliarder kroner.
Det repræsenterer omkring 27 procent af de aktier, som blev solgt ved introduktionen, selvom det kun udgør omkring to procent af alle udestående aktier.
Ejer dele af konkurrent
Hverken Google eller Fidelity har kommenteret aktiebesiddelsen, og det står ikke klart, om Fidelity købte alle aktierne i forbindelse med auktionen, eller om der er blevet opkøbt aktier efter børsintroduktionen.
Fidelitys dominerende rolle har gjort auktionen af Googles aktier mere lig en traditionel børsintroduktion, hvad angår investorfordelingen. Det er normalt, at et par store investorer snupper store andele ved en introduktion.
Fidelity er allerede en kæmpeinvestor i internetselskaber med en otte procent ejerandel af Yahoo, som er en af Googles væsentligste konkurrenter. Fidelity ejer også 3,5 procent af Amazon og to procent af internetauktionen Ebay.