Den danske kontaktbørs, Match-online.dk, har markeret sig som en vigtig markedsplads for handel med mindre virksomheder, efter at foreningen nu har fundet nye ejere til 500 af de små selskaber.
De typiske virksomheder, som handles over børsen, har fem til 15 ansatte, og en stor del af de handlede virksomheder ligger inden for it-området, oplyser bestyrelsesformand Peter Dalkiær.
It-området går foran med virksomhedshandler i en ung alder. Her skiftes ledelsen ud for at opnå større udviklingskraft, ligesom mange yngre iværksættere efter en mindre årrække ønsker at sælge, for at starte ny virksomhed med nye ideer.
Vækst i vente
De seneste år har gennemsnittet af handler foretaget via match-online.dk ligget på 120 om året. Det svarer stadig kun til en brøkdel af de samlede handler. Omkring 5-10 procent, estimerer Dalkiær.
Han vurderer, at behovet for match-online vil vokse i de kommende år i kraft af kommende generationsskifter i mindre virksomheder.
- Omkring 100.000 mindre danske virksomheder står foran et nødvendigt generationsskifte over de næste 10 år, siger Peter Dalkiær.
Kombineret med regeringens fokus på iværksætterområdet ser han mulighed for en vækst i antallet af virksomhedshandler generelt samt via match-online.dk.
Ejet af medlemmer
Match-online.dk fungerer som en forening, der er ejet af de knapt 100 aktører. Og ud over at få et supplement til eksisterende handelsmetoder, har internet-løsningen skabt grobund for et voksende netværk blandt virksomhedshandlerne.
- Det betyder, at en del handler er gået uden om match-online.dk, men kontakten er etableret på grund af den øgede kommunikation mellem virksomhedsmæglerne, der er resultatet af kontaktbørsen, siger Peter Dalkiær.
Match-online.dk har løbende 4-500 virksomhedsemner liggende i sin database, og omkring 20.000 beøgende på månedsbasis.