Hello Africa, tell me how you're doing. Det går ganske godt, hvis man spørger Celtel, et pan-afrikansk mobilselskab, der opererer i 13 afrikanske lande.
I år har Celtel næsten fordoblet sin omsætning til 1,8 milliarder kroner, mens der er kommet 111 procent flere kunder ind, hvoraf mange er kommet via opkøbet af det kenyanske mobilselskab KenCell.
Overskuddet i årets første halvdel er på hele 349 millioner kroner ? efter skatter og afgifter.
Fattige lande kommer med
Dermed ser det ud til, at Afrika endelig får den eksplosion af mobilforbrug, som Rusland, Indien og ikke mindst Kina oplever lige nu.
- I markeder som Indien, Kina og Rusland har man undervurderet, hvor meget markedet ville vokse. Vi tror, vi kommer til at se, at det afrikanske vil vokse kraftigt, siger Marten Pieters, administrerende direktør for Celtel til Financial Times.
Mere end 50 millioner af de i alt 800 millioner afrikanere er mobilabonnenter. De mest velstående afrikanske lande trækker op, og Sydafrika fører med en befolkning, hvor 40 procent er mobile.
Men lande, der er mindre udviklede, er godt på vej. Endnu er der kun 2,8 procent af befolkningen, der bruger mobiltelefon syd for Sahara, men tallet ventes at stige til i hvert fald 10 procent indenfor de næste år.
Væksten fortsætter
Mobilmarkedet i Afrika vokser især, fordi der er et meget begrænset antal fastnetoperatører. Det har blandt andet ført til, at der nu er flere mobil- end fastnetabonnenter på kontinentet.
- Folk er mere villige til at bruge mere af deres indkomst på mobiltelefoner end i mange andre lande. Det er fordi, de ikke har adgang til mange andre services, fortæller han.
Til den sydafrikanske nyhedstjeneste Business Day siger Pieters, at Celtel nu er den førende operatør både i Østafrika og syd for Sahara.
- Afrika er fortsat verdens hurtigst voksende marked. Men penetrationsniveauet er stadig lavt, med kun 6,2 procent mod 22 procent i resten af verden. Markedet er stadig både fragmenteret og udfordrende, siger Marten Pieters.
I de lande hvor Celtel opererer, er niveauet endnu lavere med et estimeret gennemsnit på 2,8 procent.
- I den kommende tid vil vi fokusere på at udbygge vores eksisterende marked, og vi vil aktivt gå efter flere licenser, uddyber Marten Pieters.