Konsulenthuset Accenture er nu gået i dialog med Københavns Kommunes økonomiforvaltning om at få løst de knuder i kommunens lønsystem, der for anden måned i træk har været skyld i forkerte lønudbetalinger.
Selskabet skriver i en pressemeddelelse, at det på mandag vil præsentere en handlingsplan for, hvordan det vil komme problemerne til livs.
Handlingsplanen kommer, efter at flere tusinde ansatte for anden måned i træk har måttet se langt efter en korrekt lønseddel fra Københavns Kommune.
Uregelmæssighederne har betydet, at en del fik for meget, mens andre fik for lidt i lønningsposen. Andre fik slet ikke penge udbetalt, og for eksempel har ingen af kommunens 620 brandmænd fået udbetalt korrekt løn.
Truer med sagsanlæg
Denne gang er tålmodigheden ved at være opbrugt hos mange af de ramte ansatte. Forbundet af Offentlige Ansatte truer med sagsanlæg, hvis der ikke snart kommer styr på sagerne.
Accentures nye plan vil først og fremmest dreje sig om mere mandskab, både fra konsulenthuset selv og fra underleverandøren Oracle.
På trods af den nye handlingsplan kan Accenture ikke garantere en fejlfri lønkørsel i oktober, og selskabet stræber med egne ord efter 'et markant reduceret antal fejl i sammenligning med lønkørslen i august'.
Forventede fejl
Da sidste måneds fejl blev konstateret, lød det både fra kommunen og fra Accenture, at fejlene var beklagelige, men også forventelige.
Systemet er omfattende, og der vil altid være mindre bump på vejen, når der skal implementeres et system i den størrelsesorden, lød det fra begge parter.
Accenture har satset meget hårdt på det kommunale område, og aftalen om lønsystemet med Københavns Kommune var firmaets første. Med aftalen overtog selskabet omkring 100 medarbejdere fra kommunens lønafdeling.