Selv om mere end halvdelen af de mennesker, der arbejder i it-branchen har ondt i skulder, albue og håndled, er der ingen interesse blandt de professionelle it-folk for at slippe den kendte mus med to knapper og et rullehjul og erstatte den med eksempelvis trackball, musepen, vertikal mus eller joystick.
Det viser en rundspørge, som Computerworld Online har foretaget blandt en række forhandlere af mus.
De melder samstemmende, at de ikke kan mærke det øgede fokus på museskader på salget til erhvervslivet.
- Der er ikke nogen markant stigning. Der er klart mest salg i de almindelige mus, for de andre er noget dyrere. For eksempel koster en af modellerne fra 1.300 kronerne plus moms, siger forretningschef Mikkel Hansen fra it-forhandleren Nem Computer.
Tyve ud af tusind
Nem Comptuer har solgt blot omkring tyve alternative mus i år ud af et samlet salg på omkring tusind mus.
Samme tendens gør sig gældende hos de forhandlere, der sælger it-produkter til private.
- Det er et nichemarked. Vi har de gængse typer på lager, men vi ser ikke en stigning i markedet. Vores erhvervskunder er mere opmærksomme på det - især når en virksomhed tager udgangspunkt i en enkelt medarbejders behov. Men der bliver ikke købt til hele virksomheden på en gang, siger Jesper Marker, der er muse-indkøber for Computercity.
Jesper Marker mærker dog en lille effekt fra den medieopmærksomhed, der er på mus og skader for tiden
- Vi ser mange artikler om museskader, og det betyder måske en lille stigning i salget i alternative mus. Men vi vil nok mere se en stigning i almindelige mus, for der kommer mere ergonomiske almindelige mus. Flere af producenterne forsker i mus og arbejdsstillinger, for musegener hænger også sammen med, hvor langt tastatur og mus er fra hinanden, forklarer Jesper Marker.
Ikke nok markedsføring
Hos Nem Computer mener Mikkel Hansen, at især de offentlige indkøbere er ved at kigge i retning af de alternative mus. Det rækker dog ikke langt i det store billede, i det der stadig er tale om indkøb i småtteriafdelingen.
- Måske gør vi som firma ikke nok for at markedsføre de typer mus. Det er ikke et område, vi har fokuseret på, siger han.
Michael Jensen er produktchef i Computerstore A/S. Han peger på, at prisen og manglende marketing kan have en finger med i spillet, når det handler om alternative mus.
- Vi sælger dem da, men det er jo en dyr løsning. Man kommer jo snildt over to tusinde kroner, siger han.
Michael Jensen kan dog berette, at når folk først får noget andet mellem hænderne, så er der ingen vej tilbage.