Åben mobilkrig om kinesiske kunder

Mobilkæmperne Nokia og Motorola sidder efter hård kamp med lokale producenter igen solidt på markedet i Kina. De lokale mobilproducenter har mistet pusten og taber nu terræn efter at have haft lynhurtig vækst og halvdelen af det kinesiske mobilmarked.

De store internationale producenter af mobiltelefoner har begyndende succes i deres bestræbelser på at bekrige de kinesiske producenter af mobiltelefoner med flere sælgere og mere avanceret udvikling på det gigantiske kinesiske hjemmemarked, hvor der har meget stort vækstpotentiale, skriver Financial Times.

Efter at have presset giganter som Siemens, Nokia, Samsung og Motorola er hurtigvoksende kinesiske firmaer som TCL Mobile Communications og Ningbo Bird nemlig begyndt at tabe markedsandele.

Håbet er jadegrønt

Midt i det asiatiske mobil-boom ligger det kinesiske marked som et glinsende jadesmykke af håb for adskillige af de globale giganter.

For indtil flere producenter er Kina med til at trække opad, når det globale regnskab skranter.

Lønnen er billig, og forbrugerne kan næsten ikke få mobiltelefoner nok. I Kina alene kommer godt og vel fem millioner nye brugere til om måneden.

Det har ikke alene fået udenlandske mobilproducenter til at investere kraftigt i udvikling, men også i et voksende salgsapparat udenfor de store byer.

Det er oprustningen på disse to punkter, der har vendt udviklingen, siger analytikere til Financial Times.

Ligger godt på markedet

Det er ellers ikke så længe siden, at kinesiske producenter bed de vestlige mobiler grundigt i haserne.

Siden 1999, hvor et vestligt domineret marked fik følgeskab af Ningbo Bird, har kinesiske mobilfirmaer haft en forrygende vækst.

Det er blandt andet sket, fordi de har været bedre til at ramme især unge kinesiske forbrugeres smag. Motorola leverer for eksempel ikke en rød muslingeskalstelefon med pink lotusblomster.

Til gengæld har de internationale spillere råd til at bruge flere penge på udvikling af stadig mere avancerede telefoner, og det får de kinesiske firmaer til så småt at sakke agterud.

Der er stadig lang vej til international dominans. De kinesiske producenter er faldet fra 49 procent til 46 procent af markedet, mens værdien er faldet fra 42 procent til 37 procent af det totale marked.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere