Brusen er gået af Nokia på det seneste, og derfor har det finske verdensfirma hentet en ny mand ind fra Coca-Cola, skriver Financial Times.
Ny chef for brand management bliver Keith Pardy, der er læskedrikgigantens vicedirektør for globale 'ikke-cola' brands. Han har været hos Coca-Cola i 17 år og stået i spidsen for mærker som Fanta, Sprite og Powerade.
For at bremse den faldende markedsandel har Nokia for nyligt inddelt sit marked og sine produkter i seks kategorier, for eksempel "billig", "mode" og "eksklusiv".
Det sker, fordi det har været svært for Nokia at markedsføre den meget brede produktlinje.
Keith Pardy vil være stationeret i London, og ikke i Finland som sin finske forgænger. Det tolkes som et tegn på oprustning og en større internationalisering af Nokias ledelse.
Nokia skal være cool igen
Nokia, der er verdens største producent af mobiltelefoner, vil sandsynligvis også være nødt til at indlede samarbejder med operatører.
Det har Nokia været uvillig til tidligere, fordi man frygtede at svække værdien af mærket.
Nokia har siden foråret oplevet nedgang i salget og en støt faldende aktiekurs. Analytikere peger blandt andet på Nokias tøven med at introducere muslingeskal-telefoner. Mens stort set alle andre producenter kom på banen, har Nokia holdt fast i den kendte og prøvede type.
Andre mener, at mærket har fået for meget succes og derved mistet noget af sin coolhed. Især teenagesegmentet er simpelthen mættet af Nokias traditionelle telefoner. Med Keith Pardy bag roret håber Nokia at få bedre fat hos trendsætterne i den stærkt eftertragtede gruppe.