Coca Cola-chef skal sælge Nokia til de unge

Verdens største mobilfirma, finske Nokia, opruster og henter forstærkninger hos Coca Cola. Nokia har udpeget Coca Cola-direktøren Keith Pardy til at holde mærket oven vande og til at dæmme op for faldende salgstal og faldende teen-appeal.

Brusen er gået af Nokia på det seneste, og derfor har det finske verdensfirma hentet en ny mand ind fra Coca-Cola, skriver Financial Times.

Ny chef for brand management bliver Keith Pardy, der er læskedrikgigantens vicedirektør for globale 'ikke-cola' brands. Han har været hos Coca-Cola i 17 år og stået i spidsen for mærker som Fanta, Sprite og Powerade.

For at bremse den faldende markedsandel har Nokia for nyligt inddelt sit marked og sine produkter i seks kategorier, for eksempel "billig", "mode" og "eksklusiv".

Det sker, fordi det har været svært for Nokia at markedsføre den meget brede produktlinje.

Keith Pardy vil være stationeret i London, og ikke i Finland som sin finske forgænger. Det tolkes som et tegn på oprustning og en større internationalisering af Nokias ledelse.

Nokia skal være cool igen

Nokia, der er verdens største producent af mobiltelefoner, vil sandsynligvis også være nødt til at indlede samarbejder med operatører.

Det har Nokia været uvillig til tidligere, fordi man frygtede at svække værdien af mærket.

Nokia har siden foråret oplevet nedgang i salget og en støt faldende aktiekurs. Analytikere peger blandt andet på Nokias tøven med at introducere muslingeskal-telefoner. Mens stort set alle andre producenter kom på banen, har Nokia holdt fast i den kendte og prøvede type.

Andre mener, at mærket har fået for meget succes og derved mistet noget af sin coolhed. Især teenagesegmentet er simpelthen mættet af Nokias traditionelle telefoner. Med Keith Pardy bag roret håber Nokia at få bedre fat hos trendsætterne i den stærkt eftertragtede gruppe.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere