Modstand fra blandet andet Danmark betyder, at EU-landene ikke har kunne nå til enighed om en fælles skat på it-giganter.
Derfor går en række EU-lande nu enegang og indfører på egen hånd en særlig digital særskat, der skal ramme store globale it-virksomheder som Google, Facebook, Amazon og Apple.
Frankrig har allerede fra 1. januar indført en digital skat, og lande som Østrig, Storbritannien, Spanien og Italien ventes at følge trop i de kommende år.
Det sker på trods af, at EU-Kommisionen har advaret landene mod at gå enegang og opfordret dem til at afvente en fælles europæisk løsning.
Læs også: Kristian Jensen frygter amerikansk hævn, hvis EU ændrer beskatning af tech-giganter
Ønsket om en fælles europæiske skat har mødt modstand fra blandt andet Danmark.
Her har finansminister Kristian Jensen advaret mod, at en sådan skat - som primært vil ramme amerikanske selskaber - vil kunne føre til amerikanske sanktioner mod europæiske virksomheder.
Her er de fem landes planer:
Frankrig
Frankrigs digitale skat blev indført per første januar 2019, og ifølge mediet Politico.eu forventer den franske regering, at skatten vil tilføre statskassen 500 millioner euro (3,7 milliarder kroner, red) årligt.
Den franske skat retter sig mod virksomheder, der tjener penge på platforme, digitale annoncer og salg af persondata.
Den franske skat lægger sig ifølge Politico tæt op ad den foreslåede EU-skat, der ifølge planen rettede sig mod virksomheder med en omsætning på mere end syv millioner euro, mere end 100.000 brugere eller mindst 3.000 kontrakter i landet.
Storbritannien
Storbritannien planlægger ifølge det amerikanske medie Bloomberg at indføre en digital på 2 procent fra april 2020.
Den britiske skat sigter mod virksomheder, der har en global omsætning på mindst 500 millioner pund (4,1 milliarder kroner, red).
Den britiske regering forventer, at skatten årligt vil indbringe 400 millioner pund i skatteindtægter (3,3 milliarder kroner, red).
Ifølge Bloomberg bliver den britiske regering normalt anset for at være venligt stemt over for de store tech-virksomheder, men den nye særskat er blandt andet en reaktion på, at en virksomhed som Amazon i 2017 nedbragte sin skattebetaling i Storbritannien med 40 procent samtidig med, at selskabet tredoblede sit overskud i landet.
Østrig
Østrigs kansler Sebastian Kurz meddelte for nyligt, at landet i lighed med Frankrig arbejder på at indføre en skat på de store it-giganter.
Ifølge det tyske medie Deutsche Welle forventes det, at skatten vil kunne indføres fra og med 2020.
”Målet er klart – og det er at beskatte virksomheder som Facebook og Amazon, der skaber stor profit online, men nærmest ikke betaler nogen skat,” siger Sebastian Kurz ifølge Deutsche Welle.
Den østrigske regering ventes at konkretisere planerne i løbet af januar.
Læs også: Her er forslaget: Sådan vil EU skrue ny digital skat sammen og stoppe it-giganternes skattefiduser
Italien
Den italienske regering ønsker at indføre en digital skat på 3 procent, der skal ramme virksomheder som årligt gennemfører mindst 3.000 digitale transaktioner.
Loven blev ifølge Reuters vedtaget af det italienske underhus den 15. december, og det ventes, at den vil indbringe 190 millioner euro årligt.
Ifølge revisionshuset KPMG gælder det derudover, at virksomhederne skal have en global omsætning på 500 millioner euro (3,7 milliarder kroner, red) samt en omsætning på mindst 50 millioner euro (370 millioner kroner, red) i Italien
Senest til april vil det italienske finansministerium klarlægge præcist, hvilke tjenester der vil blive omfattet af skatten, men det ventes at den vil blive pålagt immatrielle digitale produkter som eksempelvis online annoncering, mens eksempelvis net-handel vil blive undtaget.
Det italienske overhus ønskede ifølge Reuters oprindeligt, at skatten skulle være på 6 procent, men det italienske underhus valgte at halvere skattesatsen i det endelige forslag.
Spanien
I efteråret offentliggjorde den spanske regering et udkast til en lov om digital skat.
Ifølge revisionshuset EY bliver der i udkastet foreslået en skat på tre procent af bruttofortjenesten på digitale tjenester, hvor brugerne spiller en væsentlig del af værdiskabelsen.
Det spanske forslag retter sig ligesom de øvrige landes digitale skatte mod selskaber med forretningsmodeller, der bygger på platformsøkonomi, digitale annoncer og salg af persondata. Den spanske lovgivning kan allerede træde i effekt i starten af året, hvis den bliver vedtaget af det spanske parlament.
Selskaber der har en global omsætning på 750 millioner euro (5,6 milliarder kroner, red) og samtidig en omsætning tre millioner euro (22 millioner kroner, red) i Spanien vil blive omfattet af skatten.