Et bredt flertal i Folketinget - bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og SF - har netop vedtaget, at en række vitale og forældede it-systemer hos Skattestyrelsen skal udskiftes.
Det oplyser Skattestyrelsen.
Opgaven vil tage 15 år, og den vil komme til at koste et tocifret milliardbeløb, hvilket gør projektet til et af de dyreste offentlige it-projekter i danmarkshistorien.
Der er tale om Skattestyrelsens såkaldte legacy-systemer, der har nået en så fremskreden alder, at de skal udskiftes og moderniseres.
"For det første bærer it-systemerne præg af, at de er udviklet over en lang årrække i en række knopskydninger for blandt andet at fremme digitalisering af opgaver samt understøtte ny lovgivning," hedder det i den aftale, som partierne har underskrevet.
"Det betyder, at systemlandskabet i dag er yderst komplekst og uoverskueligt," hedder det.
Du finder hele aftalen her: Aftale om håndtering af skattevæsenets legacy-systemer.
"For det andet er skattevæsenets organisation i høj grad afhængig af de it-leverandører, der står for drift og vedligehold af legacy-it-systemerne," hedder det.
Desuden peger partierne på, at legacy-systemerne aldrig har været i udbud.
Det minder om den situation, som politiet stod i for nogle år siden.
Her kunne Computerworld afsløre, at visse af politiets it-systemer i klart strid med loven ikke havde været i udbud i 19 år.
Det kan du læse mere om her: Rigspolitiet har ikke sendt CSC-opgaver i udbud i årevis: System-dokumentation mangler på 19. år
Mere end 50 år gamle
Nogle af Skats it-systemer er mere end 50 år gamle.
"Flere af vores it-systemer er mere end 50 år gamle. Derfor er det et første, men vigtigt skridt, at vi nu får taget hul på den kæmpemæssige udfordring. Det er rettidig omhu at få rettet op på det teknologiske efterslæb, der er, så vi fortsat sikrer en stabil og sikker drift af skatteforvaltningens it-systemer," lyder det en meddelelse fra skatteminister Karsten Lauritzen (V), der fortsætter:
"Selvom debatten om ansvaret for skatteforvaltningens udfordringer er blevet mere intens, og diskussionerne er blusset gevaldigt op den seneste tid, så vil jeg gerne anerkende, at alle Folketingets partier i denne sag tager ansvar for, at vi kan løse de fremtidige udfordringer sammen."
Læs også: Skat skal have ny leverandør af stort it-system til 325 millioner
Sådan fordeler pengene sig
Som en del af den netop vedtagne finanslov for 2019 har regeringen har afsat 612 millioner kroner over de kommende fire år til at påbegynde opbygningen af organisatorisk kapacitet i skatteforvaltningen til at håndtere udfordringerne med legacy-systemerne.
Investeringen er fordelt med 81,6 millioner kroner i 2019, 169,1 millioner kroner i 2020, 175 millioner kroner i 2021 og 186,3 millioner kroner i 2022.
Disse systemer drejer det sig om
Skattevæsenet har en portefølje på omkring 200 it-systemer og omkring 70 af dem er ældre it-systemer, som er udviklet i perioden fra 1970’erne og frem til år 2000.
Det er disse systemer, der er kategoriseret som legacy-it-systemer.
Legacy-it-systemerne understøtter centrale dele af skatteopkrævningsopgaven og bidrager samlet set til opkrævningen af omkring 800 milliarder kroner om året.
Der er blandt andet tale om it-systemer, der håndterer forskuds- og årsopgørelsen.
Partierne bag aftalen vil hurtigst muligt - og senest i 2019 -
træffe beslutning om den langsigtede planlægning af projekter og de konkrete finansieringselementer samt en konkret model for styringen af skattevæsenets it-område.