I marts i år kom EU-Kommissionen med et forslag om at beskatte giganternes generelle digitale indtægter med netop tre procent.
Det kan du læse mere om her:
EU satser på at have ny tech-skat klar inden årets udgang: Her er nøglepunkterne i det store udspil
Baggrunden for forslaget var en mistanke om, at giganterne kanaliserede indtægter fra hele EU til de medlemslande med lavest beskatning for derved at holde skattebetalingen nede på et minimum.
Det forslag mødte en del modstand blandt andet fra Danmark, men også fra Sverige, Finland og Irland.
Tyskland havde også reservationer over for forslaget, og dermed endte det i en blindgyde, for alle 28 medlemslande skal være enige i den slags sager.
Også indtægter fra datalagerplads
Beskatningen ville også omfatte indtægter fra eksempelvis datalagerplads hos Google og indtægter fra køb og salg på Apples og Amazons onlineplatform.
Nu foreslår Tyskland og Frankrig i fællesskab, at beskatningen på tre procent kun skal ske af de digitale giganters indtægter fra online-annoncering.
Forslaget blev fremsat på et møde i dag mellem EU-landenes finansministre. Det skriver Reuters.
Forslaget vil dermed først og fremmest ramme Google og Facebook, da de to virksomheder har hovedparten af markedet for digital annoncering i EU.
Det oprindelige forslag fra Kommissionen var tænkt som en foreløbig foranstaltning, indtil en løsning på problemet kunne findes blandt alle medlemmer af den vestlige samarbejdsorganisation OECD.
I følge det nye forslag til en beskatning fra Frankrig og Tyskland vil det først træde i kraft fra januar 2021 og kun, hvis der ikke er fundet en bredere løsning, skriver Reuters.