ComputerViews: Der udkæmpes for tiden et stort slag i Danmark om herredømmet på markedet for betalingsløsninger, som med de nye muligheder på mobilområdet er et område i stærk vækst.
De to hovedkombattanter er for tiden Danske Banks MobilePay samt Nets, der står bag Dankort, der som bekendt i årevis har været de facto-standarden for danskernes betalinger i både butikker og online.
Sådan er det ikke længere. Og skulle man være i tvivl, understreger kæmpehandelsdagen Black Friday for alvor, at der er noget i gære.
Ganske vist oplyser Nets i en pressemeddelelse, at der blev sat rekord på dankort-brugen på Black Friday, hvor der i alt blev handlet for 2,11 milliarder kroner.
"Det er en fremgang på 5,8 procent i forhold til sidste år, hvor omsætningen på selve dagen landede på to milliarder kroner," lyder det fra Nets.
Har Dankort godt nok fat
Det er imidlertid et åbent spørgsmål, om en vækst på 5,8 procent er nok for et selskab i åben krig med andre betalingsløsninger, som har helt anderledes vind i sejlene.
MobilePay melder således, at der på dagen blev handlet for 118 millioner kroner via MobilePay på dagen - altsammen online.
Det svarer ifølge selskabet til en vækst på 270 procent i forhold til Black Friday i fjor. Det hører også med til historien, at MobilePay-betalingerne er koblet op på dankortet og dermed tæller med i Nets' statistik, hvilket jo altså betyder, at tallene for MobilePay også bidrager til de samlede Nets-tal.
MobilePay har da heller ikke tøvet med at kalde dagen for ‘et definitivt gennembrud’ for løsningen. Og det kan der være noget om.
Nethandel er fremtiden
Danskerne handler og betaler både fysisk og på nettet, og som det er tilfældet i mange andre markeder, er også betalingsmarkedet præget af voksende kompleksitet med mange spillere, mange løsninger, mange kunde-indgange og mange forskellige interesser, som spillerne skal navigere imellem.
Tegner Black Friday konturerne af fremtidens betalingsmarked, er det under alle omstændigheder nødvendigt, at Nets og dankortet opper sig meget snart.
Ganske vist har Nets forsøgt sig med modspil - blandt andet med muligheden for at lade netbutikkerne gemme det meste af kundernes dankort-data for at gøre det langt nemmere at betale online, ligesom Nets i sommer præsenterede version 1.0 af selskabets dankort-app - dog med ‘relativt afdæmpede’ forventninger, som Nets fortalte til Computerworld.
Det kan du læse mere om her: Nets opruster i kampen mod MobilePay: Men gider danskerne overhovedet mobilbetalinger?
Trods disse offensive initiativer har danskerne altså på Black Friday i høj grad valgt MobilePay som betalingsløsning, når de er blevet tilbudt valget mellem de to løsninger i betalingsøjeblikket.
Forklaringen kan meget vel være den enkle, at MobilePay-løsningen er nem, enkel, velkendt og funktionel for brugerne, der blot behøver sætte tommelfingeren på telefonen og dernæst swipe. Mens Dankort-løsningen trods brugermæssige simplificeringer fortsat vurderes til at være en tand mere kompliceret at anvende.
I en hastig verden kan netop denne enkelthed og muligheden for at ‘spare’ ganske få taste-bevægelser blive det, der kommer til at gøre hele forskellen mellem succes eller fiasko. Og her er MobilePay bedre positioneret end dankort.
I detailhandlen er det fortsat dankortet, der hersker.
Her har både Dansk Supermarked og Coop droppet MobilePays’ betalingsløsninger og istedet satset på dankort. Coop har integreret dankortet direkte i sin egen app, som kan anvendes til at betale i kassen med.
På vej er også Apple Pay samt måske Samsung Pay, Android Pay og andre.
Det kan du læse mere om her: Tre tegn på at nye apps meget snart kan forandre det danske betalingsmarked for altid.
Her er det interessant, at både Coop og Dansk Supermarked melder sig klar til at tage imod Apple Pay - men altså ikke MobilePay - selv om Apple Pay står til at blive en hovedudfordrer udfordrer til det mobile dankort på iPhones.
Under alle omstændigheder viste Black Friday, at betalingskrigen fortsat er i fuld gang, og at parternes positioner langt fra er fastlåste og stabile.
Der er for tiden mange spillere på banen, og vi vil inden for de kommende år se en konsolidering af markedet - enten via fælles aftaler eller ved at en af spillerne opnår en form for dominans af markedet.
Du kan læse mere om, hvad der skal til for at vinde slaget her: Den store mobilbetalings-krig i gang i Danmark: Det skal der til for at vinde krigen.
Jyske Bank meldte fornylig klart ud om, at banken mener, at dankortet snart kan være fortid og at man som almindelig forbruger er dækket godt ind alene med MobilePay, et internationalt betalingskort samt eventuelt ApplePay.
Hvem kommer til at vinde? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.
Læs også:
Nets mobile Dankort-app får bundkarakter på Google Play: “Vi er næsten klar med en løsning”
Alle venter på det mobile Dankort, men Nets' nye betalings-app kan få det svært