Den danske iværksætter-virksomhed Yourpay har netop tabt en varemærke-retssag mod betalingsgiganten bag Dankortet, Nets.
Sø- og Handelsretten gav Nets medhold i, at Yourpay uretmæssigt har brugt Dankort-logoet i sin markedsføring.
Her har Yourpay, der laver en betalingsløsning til webshops, gjort brug af et kombinationslogo, der består af Dankort-logoet og Visa-logoet.
Det på trods af, at virksomheden udelukkende tager mod Visa-betalinger.
Yourpays administrerende direktør Mathias Gajhede oplyser til Computerworld, at afgørelsen får store konsekvenser for danske virksomheder, der tager mod betalingskort uden at have en aftale med Nets.
"Dommen slår fast, at det nu kun er virksomheder med en indløsningsaftale med Nets, der må bruge Visa-Dankort-logoet," siger han.
Han forklarer, at Yourpay har brugt et kombineret Visa-Dankort logo for at synliggøre for kunderne, at de kan bruge deres Visa-Dankort med Yourpays løsning.
“Folk betragter deres Visa-Dankort som et Dankort og ikke som et Visa-kort. Derfor bliver mange brugere i tvivl om de kan bruge deres Visa-Dankort i butikken, hvis de udelukkende bliver mødt af et Visa-logo,” siger han.
Men I gør jo udelukkende brug af kortets Visa-funktion og tager ikke imod Dankort-betalinger. Er det så ikke helt fair, at I ikke må bruge Dankort-logoet?
“Vi mener heller ikke at vores illustration indikerer, at vi tager mod Dankort-betalinger. Vi illustrerer, at man kan bruge sit Visa-Dankort. Jeg tror, de fleste forbrugere er bedøvende ligeglade med hvilken type transaktion, der er tale om. Det, der tæller for dem, er, at de bliver ordentligt informeret om hvilket kort, de kan bruge, og det har hele tiden været vores mål.”
Dit argument er altså, at I gør det her for at højne gennemsigtigheden for forbrugeren?
“Lige præcis”
Men er det ikke korrekt, at forbrugeren ofte skal betale et højere gebyr for en Visa-transaktion end for en Dankort-transaktion?
“Det mener jeg ikke er korrekt. En Dankort-transaktion er altid fastlåst på 1,39 kroner, men gebyret på en Visa-transaktion afhænger af den aftale, den enkelte virksomhed har indgået. De kan svinge fra et transaktionsgebyr på 2,25 procent og ned til 0,3 procent. Jo større butikken er, jo bedre aftaler kan de som regel indgå,” forklarer han.
Men det ændrer jo ikke på, at vilkårerne er forskellige for en Visa-transaktion og en Dankort-transaktion. Er det så ikke et fair nok krav at stille, at det skal være helt tydeligt for forbrugerne, at de bruger deres Visa-kort og ikke deres Dankort?
“Det kan være et argument, men jeg mener heller ikke at vores illustration indikerer, at der er tale om en Dankort-transaktion. Vi har et stort Visa-logo og så et lidt mindre Visa-Dankort-logo,” siger Mathias Gajhede.
Sø- og Handelsretten har dømt Yourpay til at betale en erstatning på 20.000 kroner, mens Nets krævede en erstatning på 200.000.
Ifølge Mathias Gajhede overvejer Yourpay netop nu, om virksomheden skal anke sagen.
Opdateret kl 15.30:
Søren Winge, pressechef i Nets, ønsker ikke at stille op til interview med Computerworld, men han oplyser i en mail, at Nets er tilfredse med udfaldet af sagen, selvom virksomheden blev tilkendt en erstatning på blot 20.000 kroner, hvilket er betydeligt lavere end den ønskede erstatning på 200.000 kroner.
Om baggrunden for at Nets har valgt at anlægge sagen forklarer han i mailen: