“Der er helt klart et hul i markedet for mindre virksomheder, der ikke har råd til at smide enorme beløb efter dette her. GDPR gælder jo for alle - men det er ikke alle, der har råd til Bech-Bruun.”
Den europæiske persondataforordning, GDPR, træder i kraft til maj næste år, og forvirring om forordningen og frygt for store bøder har skabt et lukrativt marked for konsulenter, der kan hjælpe virksomheder med at leve op til den nye lovgivning.
En af dem er Anna Lykke Lundholm-Andersen.
Hun er medstifter og direktør i den nye virksomhed Susdain, der er startet specifikt for at tjene penge på persondataforordningen.
Det kan umiddelbart ligne et svært marked at gå ind på for en lille virksomhed. Susdain har i dag kun fire ansatte, og konkurrenterne tæller store advokatfirmaer som Bech-Bruun og Plesner, der allerede tjener godt på at levere GDPR-relaterede ydelser.
Men Anna Lykke Lundholm-Andersen mener, at der masser kunder, som advokaterne ikke får fat i.
“Danmark er jo SMV-land. Men der er langt fra alle i det segment, der kan betale GDPR-konsulenter fra de store advokatfirmaer. Det koster gerne 2.500 kroner, hver gang man stiller et spørgsmål,” siger hun til Computerworld.
Støttet af kendt it-investor
Susdain blev stiftet for bare et halvt år siden, og ideen har været undervejs i omkring to år for Anne Lykke Lundholm-Andersen.
Hun er oprindeligt uddannet indenfor filosofi med en baggrund i salg og PR, men da hun senere på it-universitetet begyndte at arbejde med persondatabeskyttelse stod det hurtigt klart, at det var den retning, hun skulle i.
Gennem netværk blev hun introduceret til investoren Finn Krusholm, der blandt andet står bag Google-leverandøren Apps People og det nu hedengangne Cloud People.
Krusholm vidste fra sine kunder, at de stort set allesammen havde brug for hjælp med GDPR, og derfor besluttede han at investere i Susdain, som han nu udgør den økonomiske rygrad i.
Kernekunder i mediebranchen
I modsætning til hos de store advokatfirmaer er det ikke en jurist, man får ud, når man hyrer en GDPR-konsulent hos Susdain.
Og ifølge direktøren selv er det en fordel i forhold til de mindre kunder, der er Susdains målgruppe, at det er jurist-frit område.
“Min mission er at hjælpe virksomheder med dette her på en måde, så de rent faktisk forstår, hvad der foregår og selv kan drive det videre, når vi er færdige. Det handler om rent faktisk at ændre kulturen i virksomhederne i forhold til persondata.”
Udover at varetage DPO-funktionen laver Susdain også længere såkaldte “compliance-forløb”, hvor ideen er at give kunderne overblik over, præcis hvilke data de ligger inde med - og hvilke krav det stiller.
Virksomheden henter særligt ordrer i mediebranchen, og virksomhedens første kunde var Dagbladet Information, hvor Susdain-direktøren tidligere har ledet salgsafdelingen.
“Det er en klar fordel af have flere kunder i samme branche, fordi medierne bruger mange af de samme underleverandører. For eksempel Mailchimp og Bladkompagniet. Det er en del af mit arbejde at tjekke op på alle kundens underleverandører, det er noget lettere, når man kender deres setup i forvejen.”
Anna Lykke Lundholm-Andersen afviser at oplyse, hvor mange penge Finn Krusholm og Frederik Bonde har investeret i Susdain, og da virksomheden er nystartet, har den i sagens natur ikke offentliggjort regnskab endnu.