I øjeblikket går landets pakkeleveringsfirmaer ind i, hvad der meget vel kan være deres travleste uger nogensinde.
For i disse år erstatter danskerne i stigende grad den traditionsrige julehandel i landets gågader og stormagasiner med handel på nettet.
De seneste år har danskernes jule-nethandel sat den ene rekord efter den anden, og i julen 2015 leverede Post Danmark intet mindre end én million flere pakker end i det forrige år.
På den baggrund er det ikke svært at forestille sig en dyster fremtid for det danske butiksliv, hvor indkøbsgaderne ligger øde hen, mens vi alle sidder i vores stuer, badet i skærmens blå lys og handler på nettet.
Dommedag er udskudt
Men meget tyder på, at dommedagen for butikslivet er udskudt. For de fysiske butikker dør tilsynelandende ikke lige med det samme.
Nej, tværtimod. Fysiske butikker er det nye sort, hvis vi skal tro marketingsprofessor Scott Galloway fra det amerikanske universitet NYU Stern.
Han har længe turneret med budskabet om, at verdens store webshops bliver nødt til have en fysisk tilstedeværelse, hvis de ønsker at overleve.
Ren nethandel er ikke levedygtig
Senest i en artikel i MIT Technology Review, hvor Scott Galloway argumenterer for, at ren nethandel - såkaldt pure play - ikke er en levedygtig strategi på grund af høje leveringsomkostninger og den benhårde konkurrence på prisen.
En analyse der tilsyneladende blev bekræftet tidligere på ugen, da Amazon løftede sløret for sit nye supermarkedskoncept, Amazon Go.
Den første butik åbner i Seattle til næste år, og det er ifølge Wall Street Journal planen, at Amazon i løbet af de kommende år vil åbne massevis af nye fysiske butikker i USA.
Det betyder dog ikke, at alt forbliver uforandret. Langt fra. For webhandlen har haft - og vil fortsat have - en voldsom indflydelse på butikslivet.
Men i stedet for at lægge butikslivet helt i graven, kan vi forvente, at webhandlen medvirker til at forandre den.
En logisk konsekvens er, at de fysiske butikker i højere grad kommer til at understøtte nogle af de indkøbscenarier, der ikke er mulige, når vi sidder bag skærmen.
Det skal dufte af eventyr
Som Jacob Risgaard, medstifter af webshoppen Coolshop, der planlægger at åbne en række fysiske butikker til næste år, så malerisk beskriver det:
"Det handler om, at vi skal tilbage til den oplevelse, som man i gamle dage fandt, når man gik ind i en legetøjsafdelig. Noget, som jeg mener, er forsvundet i dag, men mange af os husker det fra vores barndom. Vi skal ganske enkelt have magien tilbage - der skal dufte af candy-floss, og det skal ligne et eventyrland," sagde han til Computerworld tidligere på ugen.
Dorte Wimmer, ekspert i detailhandel fra Retail Institute Scandinavia, hæfter sig ligeledes ved, at Amazon med det nye supermarked fokuserer på nogle af de indkøbsscenarier, hvor nethandlen kommer til kort.
I Amazons butik er der eksempelvis især fokus på, at det skal være muligt at foretage sin indkøb hurtigt, simpelt og impulsivt.
Desuden har Amazon indført et smart mobilbetalings-system, der fjerner kassesystemet og butikskøerne. Det betyder, at der med Amazon Go bliver sat helt nye standarder for, hvor hurtigt, nemt og bekvemt det kan blive at handle ind i fysiske butikker.
Fokus på relationer og oplevelser
Men hvor Amazon med sine fysiske butikker satser på at udvikle en indkøbsoplevelse, der er hurtigere og mere bekvem, så vil vi ifølge Dorte Wimmer i fremtiden se at andre butikker satser på udvikle fysiske butikker, hvor oplevelser og relationsopbygning med kunderne er i højsædet.
Som eksempel nævner hun det eksklusive amerikanske supermarked Whole Foods, der tilbyder muligheden for, at kunderne kan få serveret et sundt måltid mad, som kan indtages ved borde i butikken, og dermed give forbrugerne en social oplevelse.
Så selvom nethandlen har kostet - og fortsat vil koste mange fysiske butikker livet - så vil det fysiske butiksliv stadigvæk eksistere mange år ud i fremtiden, og den gode nyhed er, at vores shopping-oplevelser bliver både smartere og mere underholdende.