Du kan roligt slå koldt vand i blodet, hvis du ikke havde held med at score et godt tilbud på Black Friday
For alt tyder på, at der bliver kortere og kortere mellem de store tilbudsdage.
Tidligere gik vi et helt år og ventede på januar-udsalget, men gennem de seneste år har vi set, at amerikanske shopping-dage som Black Friday og Cyber Monday er blevet introduceret i Danmark. Og i år har Elgiganten og Dansk Supermarked tilmed introduceret den kinesiske shopping-dag Singles Day for de danske forbrugere.
Derudover skal vi heller ikke glemme, at Amazon for få år siden introducerede sin helt egen tilbudsdag, Prime Day, der falder hvert år i juli.
Black Friday slår nye rekorder
Det er dog især Black Friday, der har vist sig at være et hit blandt de danske forbrugere, og igen i år meldes der om rekord-omsætning på den sorte fredag.
Eksempelvis har Nets meddelt, at der i år blev udført Dankort-transaktioner for 2,1 milliarder kroner på Black Friday i Danmark. Det er 5,6 procent mere end sidste år.
Det kan dog virke som et paradoks, at tilbudsdagene i disse år vinder frem. For på mange måder virker de som et levn fra dengang, hvor de fysiske butikker dominerede.
For i internethandlens tidsalder har forbrugere aldrig før haft så stort et udvalg, så skarp en konkurrence og så stor en gennemsigtighed.
Konkurrence-situationen på internettet er ganske enkelt hårdere og mere intens end nogensinde før.
Eksempelvis bruger de fleste webshops i dag prisrobotter, der holder øje med prisniveauet hos konkurrenterne og sikrer, at de lynhurtigt kan sænke prisen, hvis en konkurrent begynder at faldbyde et populært produkt.
Papirtynde profitmarginer
Samtidig er danske webshops blevet udfordret fra internationale giganter som Amazon og Zalando, der hver eneste dag kaprer nye danske kunde ved at sælge produkter med marginer, der er så papirtynde, at det hurtigt kan ende med at blive en særdeles dyr fornøjelse, hvis man forsøger at underbyde de udenlandske giganter.
En undersøgelse fra interesseorganisationen for dansk internethandel FDIH viste tidligere på året, at fire ud af de fem mest populære internetbutikker i Danmark er udenlandske, og interesseorganisationen vurderer, at Zalando og Amazon sidder på knap fem procent af al internethandel i Danmark.
Og danskerne behøver ikke at frygte at gå glip af de gode tilbud.
For prisovervågningstjenester som Pricerunner kan ikke blot afsløre butikker, der forsøger at pakke ordinære priser ind som ekstraordinære tilbud. De giver også forbrugerne mulighed for hele tiden at finde de billigeste priser.
Få knaldtilbud
Disse forhold betyder, at det er særdeles svært for at webshops pludselig at hive et knaldtilbud op af hatten uden at pådrage sig selv alvorlige tab.
Det er formodentligt også forklaringen på, at vi ofte ser, at de bedste tilbud eksempelvis er begrænset til eksempelvis de 250 hurtigste kunder.
En prisanalyse fra Forbrugerrådet Tænk fra 2015 viste desuden, at ud af 22 fladskærms-tilbud på Black Friday, var det blot seks af tilbuddene der ifølge Forbrugerrådet Tænk var “reele tilbud”, hvilket vil sige, at de aldrig før havde kunne købes billigere.
Mens 14 af fladskærmene havde kunne købes billigere eller til en identisk pris i månederne op til Black Friday, mens to fladskærme blot havde en pris-difference på under 50 kroner i forhold til før Black Firday.
En analyse fra det amerikanske forbrugermedie Wirecutter giver et endnu markant resultatet.
Her skannede Wirecutter i alt 51.700 Black Friday-tilbud, og blot 282 tilbud levede op til mediets definition af “et godt tilbud”. Det vil sige blot 0,55 procent.
Sandsynligheden for, at du er gået glip af et unikt tilbud Black Friday er derfor relativt lille.
I stedet kan du glæde dig over, at der kommer en ny tilbudsdag i morgen. For på nettet er der Black Friday hver dag.