Den kinesiske e-handelsgigant Alibaba har indtil videre omsat for svimlende 70 milliarder dollar eller 442 milliarder kroner på den årlige shopping-dag singles day.
Det skriver Reuters
Den kinesiske singles day har udviklet sig til at blive verdens største shoppingdag, og den overgår således black friday, cyber monday og konkurrenten Amazons egen shoppingdag, Prime Day.
Selvom den kinesiske shopping-dag hedder singles day og normalt løber af stablen den 11. november, så har det ifølge Reuters i år været en event, der har strukket sig over intet mindre end fire dage i år.
Kinesiske økonomi er på vej tilbage
Ifølge Reuters bliver årets enorme omsætning ved singles day set som en indikation på, at den kinesiske økonomi i øjeblikket brøler tilbage efter at have været ramt af corona-virussen.
“På grund af covid-19 har mange kinesere ikke kunne rejse til udlandet, og det har været med til at være med stimulere online-handlen,” lyder vurderingen ifølge Reuters fra Liu Bo, der er vicedirektør hos Alibaba.
Alibaba har fejret singles day hvert år siden 2009, og det vides ikke præcist, hvordan dagen opstod.
Men ifølge en af historierne om dagens oprindelse opstod den i 1993 blandt en række studerende på det kinesiske universitet Nanjing University, der ville fejre at de var singler.
Efterfølgende har dagen udviklet sig til at blive et slags modstykke til valentinsdag og er nu blevet til en regulær shoppingdag.