Bredbåndsboom koster tv-selskaber seere

Tv-selskaber må vinke farvel til millioner af seere, der hellere vil bruge fritiden på at browse i cyberspace på bredbåndsforbindelsen end følge med i favoritserien i fjernsynet. Tv-selskaberne kan få seerne tilbage, hvis de satser på interaktivt tv, vurderer ny analyse.

Tv-selskaber taber millioner af seere i kølvandet på, at flere og flere europæere køber en lynhurtig bredbåndsforbindelse til internet.

En rapport fra britiske Strategy Analytics viser nemlig, at over halvdelen af bredbåndskunderne bruger færre timer foran tossekassen, end før de fik en hurtig internetforbindelse.

Timerne går i stedet med hyppige besøg på internettet, hvor høje hastigheder betyder, at eksempelvis filmklip og online-spil kører glat.

- Tv lider uden tvivl under den hurtige udbredelse af bredbånd. Et voksende antal seere vælger nu at bruge deres fritid på at kommunikere online og finde underholdning på nettet i stedet for at sidde foran tv-skærmen, siger David Mercer fra Strategy Analytics.

Fagre nye bredbåndsverden

Han tager udgangspunkt i en undersøgelse af 800 europæiske bredbåndskunder, og 56 procent af de adspurgte fortalte, at de har skåret ned på tv-forbruget, siden de tegnede et bredbåndsabonnement.

David Mercer mener, at tv-selskaberne skal vågne op, hvis de vil undgå at tabe fjernsynseerne til internettet. Han forventer ikke, at højhastighedsinternet vil udkonkurrere fjernsynet helt, men er omvendt ikke i tvivl om, at bredbåndseffekten bliver dramatisk for tv-selskaberne.

- Tv-selskaber skal se realiteterne i øjnene og begynde at gøre sig klar til den fagre nye bredbåndsverden, siger analytikeren.

Han peger på, at tv-selskaberne skal bruge nettet til at få fingrene i seerne igen og lokke dem tilbage til skærmen. De skal finde på nyt indhold til nettet og bruge tid og kræfter på at udvikle interaktivt tv.

Strategy Analytics forventer, at Europa vil have 33,5 millioner bredbåndsabonnementer ved udgangen af dette år, hvilket svarer til 20 procent af alle europæiske husstande. I 2008 vil 41 procent af alle europæeren have bredbånd.

I lande som Sverige, Danmark og Holland, hvor bredbånd i dag er meget udbredt, vil en endnu større del af befolkningen bo i hjem med bredbånd, forventerne analytikerne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere