Det er noget anstrengende at følge reaktionerne på de mange dårlige forløb i det hårdtprøvede Skatteministerium.
Skal Skat opdeles i mange mindre styrelser, skal topcheferne fyres eller skal hele ministeriet nedlægges og lægges under Finansministeriet?
Alle har travlt med at vise handlekraft og iderigdom, men den dårlige nyhed er, at selv om handlingerne kan være udmærkede eller berettigede, vil ingen organisationsændring løse problemerne i Skat.
I centraladministrationen er der mange økonomer og jurister.
Mange af dem har domæneindsigt inden for sundhed, social, arbejdsmarked eller beskatning, og mange har procesforståelse, indsigt i vandfaldsdiagrammer og generelle projektstyringsuddannelser.
Der er også en del it-traditionalister - altså den teknologisk faglige der er optaget af oppetider, båndbredde og backup.
Meget få har de rette praktiske erfaringer
Men der er meget få med praktiske og egne erfaringer med at skabe end-to-end sammenhængende løsninger, der henter data i den ene ende, anvender avancerede algoritmer undervejs og sender resultatet helt ud på en smartphone til det yderste operationelle led i den anden.
Særlig slemt ses dette hos topledelsen og i det politiske lag - og særligt i indkøbssituationen, hvor man fra højeste sted ofte kræver urealistisk entydige planer for, hvornår man er færdig med hvad - selv om erfaring viser, at man ikke kan forudsige alle detaljer om, hvilke problemer man vil møde undervejs.
På den baggrund vil der ofte være kilovis af ringbind med planer, der aldrig bliver fulgt, simpelthen fordi virkeligheden viser sig anderledes and planlægningens forudsætninger.
Eller i indkøbssituationen hvor man vægter pris eller tidsramme så kraftigt i udbuddet, at en succesfuld løsning vil kræve både meget stor dygtighed og betydeligt held.
Et held, som man igen og igen må konstatere ikke indfinder sig.
Problemerne i Skat påvirker digitaliseringen overalt
Problemerne i Skat kommer af, at man sparede og nedlagde en stor mængde stillinger, hvis arbejde skulle overtages og effektiviseres af it-systemer.
Men disse it-systemer kom aldrig til at virke godt nok, fordi der simpelthen hverken var kompetencer, ressourcer, tålmodighed eller kultur i Skat til at få det til at lykkes.
De kræfter, der ikke tror på - og typisk også føler sig truet af - digitaliseringen af den offentlige sektor, har med udviklingen i Skat vundet en vigtig sejr.
De vil i mange år fremad pege i den retning og argumentere, at "nu skal man nok også lige passe på, hvor meget man tror man kan løse med teknologi" - og i den forstand har forløbet i Skat negative konsekvenser for digitaliseringen overalt i den offentlige sektor.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.