Efter blot to år på posten har Microsofts topdirektør Satya Nadella uden tvivl sat en helt ny kurs for it-giganten Microsoft.
Fra at være i krig mod alle konkurrenter, er der nu tydelige tegn på, at 'det nye' Microsoft har åbnet sig mod omverdenen og omfavner mulighederne hos konkurrenterne - i hvert fald så længe, at Microsoft selv kan skabe en god forretning.
Et slående eksempel på denne omfavnelse sker i den danske andedam, hvor der bliver udviklet mobil-apps til verdensmarkedet.
Her sender Microsoft ofte sine flagskibsprodukter som Office 365, OneNote og OneDrive ud til Apples og Googles styresystemer, før Microsofts egne smartphone-brugere kan få fingrene i de populære apps.
"Satya Nadella har en klar strategi med, at vi skal være der, hvor brugerne er. Og det er vist ingen hemmelighed, at de fleste smartphone-brugere er på enten Android eller iOS," forklarer Christian Stahl, der er partner business evangelist med ansvar for app-udviklingen hos Microsoft Danmark.
"Førhen var ideen, at vi skulle eje mobilstyresystemet, ligesom vi traditionelt har gjort på desktoppen. Men sådan er det slet ikke længere, og det er en af de helt store ændringer, som vores nye CEO har fået indført," fortsætter han, da Computerworld møder ham på it-selskabets WPC 2016-partnerkonference.
Fy-fy at tale grimt om konkurrenterne
Christian Stahl understreger, at fokus på de to suverænt største smartphone-markeder på ingen måde er en falliterklæring af Microsofts egen mobilsatsning, som mildt sagt har været på noget af en slingrekurs i et årti eller to.
"Windows til smartphones er på ingen måder død, men der er øget fokus på, hvor brugerne er, og det er her, vi først leverer apps. Her kigger vi på de store mobilmarkeder, som vi hele tiden holder et skarpt øje med. Vores prioritering af udvikling af egne apps sker i forhold til det" lyder det fra Christian Stahl, som sidder i Microsoft Danmarks Developer Experience-afdeling.
Han forklarer, at denne afdeling traditionelt har været meget pro-Microsoft, så der tidligere godt kunne blive talt grimt om konkurrenterne.
Men tonen er i dag blevet yderst Emma Gad-venlig.
"I dag gør vi en dyd ud af at kende de andre mobil-platforme til bunds, og det er simpelthen blevet dårlig stil at disrespektere konkurrenterne, for her ligger en masse forretningsmuligheder for Microsoft," forklarer Christian Stahl.
Og her stopper den nye stil i Microsoft ikke.
Bruger open source-framework
For udover at omfavne og udsende mobile applikationer til de traditionelle konkurrenters app-butikker, har Microsoft også taget open source-værktøjer til sig i selve udviklingen af programmerne til smartphones.
Udover det relativt nyindkøbte multi-platformsværktøj Xamarin benytter app-udviklere på Microsoft-platformen open source-frameworket Apache Cordova til op mod 80 procent af de udviklede iOS- og Android-apps.
Læs også: Microsoft køber hot kode-platform: Det kan Xamarin bruges til
I modsætning til Xamarin, hvor der udvikles native apps til en række styresystemer i ét hug, bliver Apache Cordova brugt til at pakke HTML5-apps ind med, inden de sendes ud til iOS og Android-systemerne - og nå ja, også Windows Phone.
I praksis er både Xamarin-platformen og Apache Cordeva-frameworket lagt ind i Microsofts Visual Studio-applikation, som dermed er it-selskabets mulighed for at sælge et mobilapp-udviklingsproduktet til resten af verden.
"Når vi benytter Visual Studio har vi eksempelvis flere muligheder for debugging i udviklingen. Samtidig hører vi fra vores udviklere, at Visual Studios emulatorer er langt hurtigere end alternativerne til at bygge Android-apps med," siger Christian Stahl.
Han fortæller, at kunderne rapporterer tilbage, at denne noget besynderlige situation opstår, fordi Googles egen Android Studio til udvikling af Android-apps kræver mere kompilering, hvorimod Visual Studios Android-emulatorer umiddelbart er hurtigere til at få opgaven klaret.
Bygger apps for Lego og KMD
Når så Microsofts app-udviklere er klar med endnu en app til et mobilstyresystem som iOS og Android, går der cirka en måned, før app'en ryger ud til næste mobil-OS.
"Vi skal sikre os, at kunderne oplever den samme grafiske brugergrænseflade, hvad enten de bruger iOS, Android eller Windows på deres smartphone, og at performance er den samme på alle styresystemer," fortæller Christian Stahl.
Han forklarer, at Microsoft udover sine egne apps også har samarbejdet med store danske virksomheder som Lego og KMD, der henholdsvis har fået spil og hjemmehjælper-app'en SmartCare sendt ud i diverse app-butikker.
Omvendt har app-afdelingen hos Microsoft også taget den populære spil-app Candy Crush i en iOS-version og konverteret til Windows-mobiler.
Det er sket ved at tage kildekoden til iOS-app'en, køre den igennem Visual Studio, hvorefter koden kompileres til Windows, og slutteligt spytter Visual Studio en native Windows Phone-app ud.
"App-udviklere skal dog være opmærksomme på, at udgifterne til udviklingen af en app kun er cirka 25 procent af regnskabet, mens de resterende 75 procent går til vedligeholdelse. Hvis man satser på en cross-platform-strategi kan det derfor godt gå hen og blive dyrt," lyder det fra Christian Stahl.
Læs også:
Dansk app-udvikler: Apple forsøger at vende uheldig tendens med nyt tiltag
Her er fem simple metoder til at optimere din software inden lancering