"Iværksættere, startupkrigere og drømmere i hele Europa - din store chance ankommer nu."
Sådan lød en mail fra den kontroversielle tjeneste Uber, der i sidste uge tikkede ind i min indbakke.
I mailen tilbyder Uber muligheden for, at håbefulde danske iværksættere kan deltage i arrangementet UberPitch, hvor de får mulighed til at pitche deres forretningside på bagsædet af en Uber sammen med en dansk investor.
Iværksætterne med den bedste ide får mulighed for at gå videre til en international finale i Berlin, hvor vinderen kan møde Uber-stifteren Travis Kalanick.
Tidligere taxa-chauffør
Som Computerworlds udsendte sidder jeg med på bagsædet af den næsten lydløse blå Tesla Models S, der fragter Martin Thorborg rundt i det regnvåde København tirsdag formiddag.
Bag rattet sidder Uber-chaufføren Mads, der er apoteker og bruger sin fritid på at køre Uber.
Men for knap 25 år siden var det Martin Thorborg selv, der som taxachauffør fragtede passagerer rundt i København.
"Da jeg i tidernes morgen etablerede en computerbutik på Falkoner Alle, kørte jeg gennem to år taxa i weekenden. Det var nødvendigt, hvis jeg på det tidspunkt skulle have det til at løbe rundt økonomisk," siger han.
Hvordan har du det som tidligere taxachauffør så med at se, hvordan branchen har ændret sig gennem de seneste år, hvor Uber er kommet ind på markedet?
"Det irriterer mig, at branchen ikke har udviklet sig mere. Den var relativt hurtig til at tage computerne til sig i sin tid. Allerede da jeg kørte taxa i 1991 begyndte taxaerne at få installeret computerterminaler. Det var egentligt ret visionært. Men sætter du dig ind i taxai dag, så er det nærmest de samme terminaler, der sidder i bilerne."
"Samtidig synes jeg, at serviceniveauet er faldet. Min teori er, at det skyldes at der er færre, der giver drikkepenge i dag, hvor alt bliver betalt med kort," siger han.
Vil have én procent af dit bryllup
Kort efter bliver Thorborgs talestrøm dog afbrudt.
Vi er nået frem til dagens første håbefulde iværskætter, der bliver samlet op på Frederiksborgvej i Københavns Nordvestkvarter.
27-årige Daniel Strøm sætter sig ind i bilen. Han har etableret tilbudsportalen tilbrylluppet.dk, der, som navnet antyder, henvender sig til folk, der skal giftes.
"Vi har en tilbudsportal, hvor vi indhenter tilbud på alt fra limousine-kørsel, fotografer og bryllupskage - altså alle de ting, der hører med til et bryllup," siger han.
Til gengæld tager Tilbrylluppet én procent per salg, som går gennem portalen.
Martin Thorborg kan lide ideen. Især fordi det er åbenlyst, hvordan der skal skabes omsætning på konceptet, forklarer han, da Daniel Strøm har forladt bilen.
"Jeg er meget skeptisk, når jeg møder iværksættere, der siger 'det der med forretningsmodellen. Det finder vi ud af.' Møder jeg for mange af den slags koncepter, får det mig til at frygte, at vi nærmer os et nyt 1999," siger han med henvisning til dotcom-boblen, der ramte den boomende internetbranche ved årtusindeskiftet.
Iværksætter med smart kamera
Derfor møder Thorborg også den næste ide med en vis skepsis. Manden bag er 25-årige Kasper Kure Larsen, der er medstifter af iPhone-appen GroupCam.
Det er en foto-app til smartphones, der gør det let at tage billeder og dele dem med venner.
"I den her weekend har vi eksempelvis en gruppe på 20 piger, der skal til polterabend. De kommer alle til at bruge kameraet i løbet af dagen og aftenen, og når de vågner op næsten morgen, så har hele gruppen alle billederne," siger han.
GroupCam har for nylig fået en kapitaltilførsel fra den danske investor Thor Angelo, og i øjeblikket arbejder GroupCam målrettet på at skabe den kritiske brugermasse, der er så afgørende for sociale apps.
Men ifølge Kasper Kure Larsen arbejder GroupCam også med en række tiltag, der skal skabe omsætning.
Samarbejde med rejsebureau
Kasper Kure Larsen forklarer, at Groupcam blandt andet arbejder på at få et samarbejde i stand med et rejsebureau, der kan anvende appen i forbindelse med ungdomsrejser.
Alligevel ser Martin Thorborg en række udfordringer, som iværksætterne bag GroupCam skal overvinde.
Han frygter for det første, at det bliver svært at skabe den nødvendige omsætning med appen.
Derudover mener han, at de står med en vis pædagogisk udfordring, når iværksætterne skal overbevise brugerne om, at de i en verden med Instagram, Snapchat og Facebook har brug for endnu social foto-app.
Da vi er på vej videre for at møde den næste iværksætter, siger Martin Thorborg om GroupCam:
"Det er red ocean i en grad, som man næsten ikke gør sig begreb om. Men hvem ved - måske er det ham, der griner sidst, når det viser sig, at han sidder med det næste Instagram eller Snapchat, og så er det mig, der sidder tilbage som ham den kedelige investor," siger han.
Lærte at kode og droppede ud af gymnasiet
Dagen tredje iværksætter er 18-årige Mikkel Kjærgaard Jensen fra Fyn, der bliver samlet op på H.C. Andersens Boulevard i det Indre København.
Han droppede for nylig ud af 2. G for at hellige sig iværksætterprojektet Aminolat.
Det er en app, der skal fungere som et community, der henvender sig til folk med interessere for fitness og sundhed.
I samarbejde med såkaldte influencers på sociale medier vil appen tilbyde kost- og træningsprogrammer til brugerne.
Hver gang en bruger køber kost- eller træningsprogram, får Mikkel Kjærgaard Jensen en procentdel af salget, og han har allerede aftaler på plads med flere af de såkaldte "influencers".
Men ikke nok med det. Han har også allerede forberedt to aftaler med amerikanske investorer.
"Jeg har sat to møder op med investorer fra the San Francisco Bay Area Jeg kontaktede dem med en god kold e-mail, og har fået en aftale om at rejse derover og mødes med dem, når jeg har min prototype færdig. Så jeg regner med at tage derover i løbet af den nærmeste fremtid," siger han.
Martin Thorborg frygter dog, at Mikkel Kjærgaard Jensen gaber overfor meget.
I stedet bør Mikkel Kjærgaard Jensen i første omgang vælge at fokusere på en enkelt eller ganske få sport- og fitness-discipliner, lyder rådet.
Ikke mindst, fordi han indtil nu har været alene om at skabe Aminolat. Af den grund er den unge iværksætter droppet ud af gymnasiet og lært sig selv at kode.
Det sidste er noget, som Martin Thorborg hæfter sig ved:
"Fuck ja, det er den rette indstilling," udbryder han begejstret, da Mikkel Kjærgaard Jensen er blevet sat af og bildøren smækker bag os.
Reklamemand drømmer om at udvikle en artiketur-app
Herefter går turen videre til Christianshavn, hvor dagens sidste iværksætter venter.
Her står Thomas Stub Rosser klar.
Han er kreativ og digital rådgiver på et reklamebureau, men har gennem de seneste år drømt om at udvikle en arkitektur-app, som han har døbt Lookup.
Det er en geo-lokations-app, der skal give brugerne push-beskeder, som fortæller om de bygninger og glemte seværdigheder, de passerer, når de går rundt i København. Men på længere sigt er det Thomas Stub Rossers drøm, at appen skal rulles ud i storbyer over hele verden.
"Ideen bygger på en grundlæggende kærlighed til en smuk by. I dette tilfælde København," siger han.
Den oprindelige ide er, at anvende data fra officielle kilder. Men Martin Thorborg anbefaler, at Thomas Stub Rosser overvejer at anvende crowdsourcet data på samme måde som eksempelvis Wikipedia.
Hvad ville du have sagt, hvis du blev præsenteret for Uber-ideen for syv år siden?
Havde ikke troet på Uber
På vej hjem i Teslaen har Martin Thorborg fået noget at tænke over.
Nu skal han finde ud af, hvem han vil nominere til at gå videre i konkurrencen. Hvem valget falder på, ønsker han dog endnu ikke afsløre overfor Computerworld.
I stedet afslutter jeg dagen med et andet spørgsmål.
Lad os forestille os, at vi befinder os i 2009, og Ubers stifter Travis Kalanick sætter sig ind til os og pitcher sin ide om en taxa-app. Hvad vil din reaktion som iværksætter og tidligere taxachauffør være på den ide?
"Jeg tror, at jeg ville sige, at det lyder som en pissegod ide, men det bliver eddermame svært og dyrt, og du skal forberede dig på en masse slagsmål. Men det korte svar på dit spørgsmål er nok, at jeg ikke rigtigt havde troet på det," siger Martin Thorborg
Han forklarer, at hans advarselslamper ofte blinker, når han møder en iværksætter med ambitioner om at overtage hele verden.
"Der siger jeg normalt, at de skal være forberedt på at chancen for, at det går godt, er ufattelig lille. Men lykkedes det, så bliver de fandme rige, og det bliver helt sikkert sjovt. Selv er jeg bare lidt mere en bonderøv, der normalt anbefaler folk at gå efter de mindre og mere håndgribelige ideer, hvor chancen for at lykkedes er større," siger Martin Thorborg.
Dansk vin-app modtager 170 millioner kroner fra kendte investorer - nu skal der tjenes penge