Den danske iværksætter Morten Strunge scorer "et pænt to-cifret millionbeløb" på salget af hans e-bog-tjeneste, Mofibo, der i sidste uge blev købt for 100 millioner kroner af den svenske konkurrent Storytel.
Det fortæller han nu til Computerworld.
Du kan læse mere om handlen her: Onfone-stifter scorer kassen igen: Sælger Mofibo til svensk konkurrent for trecifret million-beløb.
"Der er primært tale om en cash-handel, og jeg får et pænt to-cifret millionbeløb ud af det. De andre investorer får hele deres udbetaling "cash", mens jeg har valgt at bruge en del af beløbet på at købe, hvad der svarer til aktier for 20 millioner kroner i Storytel."
Hvad er årsagen til, at I har valgt at sælge nu?
"Det har vi gjort, fordi det giver rigtig god mening for os at slå os sammen med Storytel i stedet for, at vi skal kæmpe mod hinanden. Hos Mofibo er vi rigtig gode til arbejdet med platformen og til marketing, som supplerer Storytels styrker, der især ligger på indholdsområdet," siger han.
100 millioner kroner er jo rigtig mange penge for de fleste mennesker. Men som det ofte er tilfældet med iværksætter-virksomheder, kræver det store investeringer i begyndelsen. Mofibo har haft store underskud, det seneste på 21 millioner kroner. Hvor god en handel har det været set i det perspektiv?
"Jeg ved, at alle vores investorer har været rigtig godt tilfredse med den handel, der er blevet lavet."
Det ser ud til at være hårdt arbejde at etablere en rentabel streamingtjeneste. Spotify kører også med store underskud her 10 år efter, at selskabet er blevet stiftet. Hvordan har I mærket den udfordring?
"Underskuddene er udtryk for, at vi prioriteter vækst højere end det at lave overskud. Hos Mofibo kunne vi godt lave overskud, hvis så til gengæld valgte at skrue ned for vores vækst. Det er derfor udelukkende udtryk for en kalkuleret beslutning, som giver rigtig god mening, hvis du befinder dig på et marked, hvor der er et stort uudnyttet potentiale og dermed gode vækstmuligheder. Det samme er tilfældet med Spotify, der vokser med mange millioner brugere hvert eneste år. Spotifys underskud vil kun være et problem, hvis selskabet stod stille."
Så jeres underskud afspejler i højere grad vækstambitioner end, at det er svært at drive en streamingtjeneste?
"Bestemt. Jeg mener ikke, at streamingtjenester er noget, der er særligt svært at drive. Det er væksten, der koster penge. Det kræver en del økonomiske ressourcer, når du skal skalere en virksomhed i et meget højt tempo."
Efter salget fortsætter Morten Strunge som en del af ledelsen i Storytel, hvor han får ansvaret for det danske og det hollandske marked.
Derudover er han medstifter at det nye danske teleselskab Plenti, hvor han er bestyrelsesformand.
Du kan læse mere om Plenti her: Læs også: Nyt dansk teleselskab har hentet 5.000 kunder: Så langt er Plenti fra målet
Det er ikke Morten Strunges første teleeventyr. I 2011 solgte han teleselskabet Onfone til TDC for 300 millioner kroner.
På spørgsmålet om, hvorfor han efter to exitter i den tre-cifrede-millionklasse ikke bare trækker sig tilbage og bruger resten af sit liv på at drikke champagne på en sydhavsø, kommer svaret prompte.
"Jeg kan simpelthen ikke lade være med at arbejde. Jeg synes, at det er super sjovt. Det er, når jeg skaber ting, at jeg for alvor føler, at min tilværelse får værdi. Jeg synes ganske enkelt, at det er en fornøjelse at åbne computeren hver lørdag morgen. Derudover jeg jo kun lige fyldt 30 år. Det er sgu lidt for tidligt at ende som en eller anden champagne-drukkenbolt."
Vi ser, at mange af dine iværksætter-kolleger har slået sig ned som investorer, når de har solgt deres virksomheder. Er det også noget, som vi kommer til at se dig gøre?
"Ja, det er det. Jeg er allerede i dialog med et par iværksættere i øjeblikket. Hvis man er i en position, hvor man har mulighed for at kunne give lidt tilbage til miljøet, så synes jeg, at man skal gøre det. Så hvis de rigtige muligheder byder sig, og jeg får tilbudt et spændende projekt, der bygger på den rigtige ide og har et dygtigt team, så slår jeg til."
Hvad er det der kendetegner de virksomheder, som du vælger investere i?
"Det er i høj grad teamet, der er afgørende for mig. De folk, der står bag, skal have det rigtige drive og ilden i øjnene, men derudover skal ideen være skalerbar og innovativ."
Hvad er det for en type forretningsideer, som du især synes er interessante?
"Jeg elsker jo abonnementsforretninger, og jeg lytter altid lidt mere efter, hvis folk har en ide, der bygger på en abonnemetsordning."
"Abonnementordninger er fantastiske, fordi du ikke hele tiden skal kæmpe for et genkøb. I stedet handler det om at opbygge og fastholde en relation til kunden. Jeg tror, at det er i dag er flere brancher, som kan gentænkes med en abonnements-ordning," siger Morten Strunge.
Læs også:
Derfor kan tele-iværksættere tjene millioner på det samme trick igen og igen
Dansk bogtjeneste: Sådan finder teknologien præcis den bog, du har lyst til at læse