Apple har netop lanceret en række ændringer i App Store, der blandt andet betyder, at app-udviklere kan sælge apps via abonnementsordninger.
De nye ændringer kommer som manna fra himlen for app-udviklere over hele kloden.
For ifølge den danske app-udvikler Ole Gammelgaard, partner i app-virksomheden Shape, lider en del små- og mellemstore app-udviklere - de såkaldte "indie-udviklere" - i dag under, at det er svært at etablere levedygtige forretninger på App Store.
Læs også: Godt nyt til app-udviklerne: Apple åbner for helt nye muligheder i App Store
Måtte opgive indie-udvikling
I dag producerer Ole Gammelgaard og Shape apps for store virksomheder og organisationer som B&O, Red Bull og Danske Spil.
Men tidligere forsøgte virksomheden sig også med at udvikle egne apps, som blev solgt i App Store.
Ole Gammelgaard erfarede dog hurtigt, at det var svært at bygge en solid forretning på det.
"Vi endte med at vurdere, at det ganske enkelt ikke var en rentabel forretningsmodel. Men de nye muligheder, som Apple har annonceret, betyder, at vi igen vil overveje, om det er interessant at udvikle egne apps. Det er dog nok ikke noget, som vi vil kaste os over lige med det samme," siger Ole Gammelgaard til Computerworld.
Han forklarer, at det er velkendt, at mange uafhængige app-udviklere har været udfordret af de samme problemstillinger.
"Der er ingen tvivl om, at mange indie-udviklere har haft det svært. I App Store er det primært spil, der bliver tjent penge på, og det er typisk spil, der kommer fra de store mediehuse og spilfirmaer. Men jeg tror, at de nye abonnementsmuligheder kan ændre på den dynamik," siger han.
Læs også: Apples store udvikler-konference begynder mandag - dette kan vi forvente
Ole Gammelgaard vurderer, at de nye abonnementsmuligheder især henvender sig til produktivitets- og enterprise-apps.
En type apps, som Apple er særligt interesseret i at øge udbuddet af efter lanceringen af iPad Pro, der netop henvender sig til profesionelle brugere.
"Der findes allerede i dag mange gode apps, der henvender sig til folk, der arbejder med produktivitet og fremstilling af indhold."
"Men de er udfordret af, at de henvender sig til en relativ snæver målgruppe og derfor er relativt dyre at anskaffe sig. Jeg tror derfor, at abonnements-ordninger egner sig rigtig godt til denne type apps, og det vil også være i overenstemmelse med Apples ønske om at gøre iPaden til et professionelt værktøj," siger han.
Vil belønne langstidsholdbare apps
Udover at indføre en abonnementsordning har Apple også besluttet, at virksomheden vil belønne de app-udviklere, der er i stand til at fastholde deres abonnementer i mere end et år.
Normalt får udviklerne lov til at beholde 70 procent af indtjeningen fra App Store, mens de sidste 30 procent går til Apple. Men nu giver Apple udviklerne lov til at beholde 85 procent af indtjeningen for de abonnementer, der fortsætter i mere end 12 måneder.
"Der har været en lidt uheldig tendens, hvor levetiden på apps er blevet releativ kort, fordi folk ofte downloader appen og smider den væk igen," siger han.
Men ifølge Ole Gammelgaard kan den nye fordeling give udviklerne et øget incitament til at skabe apps, der fastholder brugerne over længere tid.
Ole Gammelgaard havde dog gerne se, at Apple var gået endnu mere offensivt til værks:
"Jeg undrer mig lidt over, at Apple ikke har været endnu mere ambitiøs."
"I dag er der ganske enkelt nogle forretningsmodeller, der ikke kan holde til en 70/30-fordeling, og derfor kunne Apple med fordel have gjort 85/15-fordelingen til det nye udgangspunkt," siger han.
Læs også:
Talentfuld dansk teenager blev inviteret til WWDC af Apple
Dansk app det mest downloadede spil i hele verden fra både iOS og Android