It-chefens rolle har i gennem flere år været ensbetydende med at spare penge gennem effektivisering af it.
Men en ny undersøgelse fra revisionshuset KPMG og rekrutteringsbureauet Harvey Nash, hvor ikke mindre end 3.352 it-chefer fra hele kloden er blevet spurgt, viser nu, at CIO'en kommer til at fokusere på helt andre ting - som at understøtte salget.
Det går hånd i hånd med, at it bliver mere og mere centralt i forretningen og hænger godt og naturligt sammen med, at CIO'ens rolle hele tiden rykker tættere og tættere på forretningen.
CBS-folk fremfor it-folk
I dag er en it-chef ofte også uddannet som økonom og er ikke nødvendigvis teknikker.
Eksempelvis Morten Gade Christensen, der er CIO i Energinet.dk og kandidat til Årets CIO 2016, Han har suppleret sin uddannelse med en executive MBA fra CBS med fokus på teknologi, marked og organisation og har senest suppleret dette med en master i finance fra London Business.
I undersøgelsen svarer to ud af tre it-chefer, at deres opgave primært handler om at skabe salg nu.
Nærmere bestemt svarede 63 procent af it-cheferne, at direktøren i virksomheden vil have, at de fokusere på projekter, der handler om finde nye forretningsområder og at sælge fremfor at hente besparelser.
Det er kun 37 procent, der har besparelse som fokusområde.
Undersøgelsen er global og foretaget i 82 forskellige lande, men på vores breddegrader er fænomenet langt fra ukendt.
Mere vægt på virksomhedsudvikling
Det fortæller Mattias Hindfelt, der er CIO i Riksbyggen til vores svenske kollegaer på Computerworld i nabolandet.
"Det er fuldstændig tydeligt. Vi lægger meget mere vægt på virksomhedsudvikling i dag. Vi arbejder i det hele taget meget tættere sammen med forretningen end tidligere."
Et andet og mere drastisk eksempel på den udvikling stammer fra Skat, hvor man helt har afskaffet CIO-rollen for at hellige sig forretningen i stedet for at have fokus på it.
It-udvikling og -drift i Skat skal være helt integreret i forretningen, fordi Skat i dag er at betragte som en it-virksomhed, siger Jesper Rønnow Simonsen, direktør for Skat, til Computerworld.
Det er baggrunden for, at Skat har valgt at droppe stillingen som CIO/it-direktør og nu i stedet vil lade ansvaret for de digitale løsninger forankre bredt i direktionen.
"Skat er i dag en it-virksomhed. Alle vores forretningsprocesser og alt, hvad vi foretager os, ligger i de data og de it-systemer, som binder hele vores virksomhed sammen," siger Jesper Rønnow Simonsen, direktør for Skat, til Computerworld.
Omlægningen af it-området i Skat betyder blandt andet også, at afdelingen for it-udvikling er fusioneret med forretningsudvikling.
Læs hele den historie her: Skat dropper CIO-rollen og indfører helt ny it-organisation: Derfor er det nødvendigt
Der er både fordele og ulemper ved denne beslutning.
Læs :Skal du droppe CIO-rollen? Her er argumenterne for og imod
Farvel til traditionel it
Undersøgelsen viser også, at flere af de traditionelle CIO-kerneområder, som at effektivisere og levere stabil drift, er sunket markant i prioriteringerne.
Martin Adamsson, der er tidligere CIO, men nu arbejder som managementkonsulent, der finder de rigtige medarbejder til virksomhederne, fortæller, at it-chefens rolle i stort omfang handler om, hvor langt firmaet er kommet i digitaliseringen.
"Der er stor forskel på opgaverne for en it-chef, men jo længere en virksomhed er i kommet i sin digitalisering desto oftere får it-chefen opgaver, der handler om salg og ikke drift. Omvendt er opgaven i de firmaer, der ikke er kommet så langt i digitaliseringen ofte at effektivisere og spare. Men det handler også om, hvor interesseret direktøren er i it, og der er stadig topfolk, der knap kan anvende Outlook," siger han.
Undersøgelsen viser også, at flere it-chefer end nogensinde før rapporterer direkte til den administrerende direktør. 34 procent fortæller, at det er tilfældet i dag, hvilket er en stigning på 10 procentpoint på bare et enkelt år.
Det er i øvrigt denne gruppe, der sætter størst pris på deres arbejde.
"Undersøgelsen viser, at CIO'ens indflydelse øges, men også at rollen bliver mere og mere omfattende," fortæller Albert Ellis, der har været med til at foretage undersøgelsen, og fortsætter:
"Mange af opgaverne ligger langt fra traditionel it og der stilles store krav til CIO'en om at kunne tilpasse sig."
Den ændring i it-chefens opgaver betyder også, at der er problemer med at skaffe personer med denne type kvalifikationer, der både rummer evnen til at forstå teknologi og forretningen.
To ud af tre adspurgte beretter således at manglen på kvalificeret arbejdskraft vil forhindre deres organisation i at holde tempoet i de ønskede forandringer. Det er en stigning på ti procentpoint i forhold til sidste år.
Størst er efterspøgslen på medarbejdere, der kan analysere data.
Læs også:
Skal du droppe CIO-rollen? Her er argumenterne for og imod
Skat dropper CIO-rollen og indfører helt ny it-organisation: Derfor er det nødvendigt