ComputerViews: Der findes næppe ét korrekt svar på det spørgsmål, danske it-chefer/CIO'er og it-organisationer er mere eller mindre er tvunget til at stllle sig selv her i 2016:
Hvilken rolle skal vi spille i fremtiden?
Der blæser helt nye vinde ind over de danske virksomheder og offentlige institutioner, der i disse år går fra at anskue it som noget, der skal understøtte forretningen, til at være noget, der både driver og fornyer forretningen.
I denne uge kunne vi fortælle, at Skat dropper CIO-rollen og indfører en helt ny it-organisation.
Mens det i sig selv er et opsigtsvækkende tiltag, er det baggrunden for beslutningen, der bør få den største opmærksomhed:
"Skat er i dag en it-virksomhed. Alle vores forretningsprocesser og alt, hvad vi foretager os, ligger i de data og de it-systemer, som binder hele vores virksomhed sammen," fortæller Jesper Rønnow Simonsen, direktør for Skat, til Computerworld.
Læs historien her: Skat dropper CIO-rollen og indfører helt ny it-organisation: Derfor er det nødvendigt
"It er sådan set en grundforudsætning for, at vi overhovedet kan udføre det, vi er sat i verden for at udføre," lyder det videre fra direktøren om baggrunden for, at it-ansvaret nu skal fordeles ud på hele direktionen frem for som tidligere hos en CIO:
"Det, der udfordrede os med den måde, vi var organiseret på - hvor du havde et it-område med en selvstændig it-direktør - var, at det blev lidt isoleret fra resten af organisationen," forklarer Jesper Rønnow, der i interviewet også fortæller, at mange af it-projekterne fremover kommer til at køre under kundeservice, ligesom han også ser sig selv som it-ansvarlig:
"Der er ikke nogen tvivl om, at jeg har det overordnede ansvar for det hele - og også alle de forskellige it-projekter, vi arbejder med," siger Jesper Rønnow.
Argumenter for og imod
Skats tiltag bunder altså i, at digitaliseringen er blevet så essentiel for Skat, at det ikke længere giver mening at køre med en CIO og en traditionel it-organisation.
It-udvikling og -drift i Skat skal i stedet være helt integreret i forretningen.
Det store spørgsmål her er så, om Skats model er en, der kommer til at blive efterlignet af andre danske virksomheder og institutioner?
Hvis man tager udgangspunkt i, at it bliver fundamentet for virksomheden, og at ansvaret derfor skal op på øverste plan, vil mange andre virksomheder formentlig stå i samme situation som Skat.
Der er dog både argumenter for og imod at droppe CIO-rollen:
For: Det giver god mening at sikre, at hele direktionen tager det digitale ansvar på sig og tænker i digital innovation og digitale forretningskoncepter.
Imod: Der er stadig brug for en direktør, der kan koordinere og styre de digitale initiativer, så der er en sammenhængende arkitektur og en rød tråd i de teknologiske valg, man træffer. Det kræver teknisk indsigt at kunne gennemskue de langsigtede konsekvenser og udfordringerne.
Læs også: Årets CIO 2016: Her er Danmarks fem bedste it-chefer
Omlægningen af it-området i Skat betyder blandt andet også, at afdelingen for it-udvikling er fusioneret med forretningsudvikling. De 200 it-systemer, der er i spil i Skat, driftes og vedligeholdes fortsat i en selvstændig afdeling, der dog får en tættere integration til BI/dataafdelingen.
De helt store it-udviklingsprojekter i Skat (eksempelvis inddrivelsesområdet) har desuden en helt selvstændig organisationsform.
Det bliver således i sidste ende Skats øverste direktør, der skal sikre, at digitaliseringen på tværs af myndigheden hænger sammen og fungerer efter hensigten.
Hans personlige succes står og falder med det, så det er næppe en opgave, der bliver overset. Men spørgsmålet er, om en CIO i direktionen alligevel ikke ville være en god idé?
Svaret på det spørgsmål har vi ikke i dag, og formenltig går der flere år, før man kan vurdere holdbarheden af Skats nye måde at arbejde med it på.
Hvilken model er den bedste?
Til gengæld har vi allerede i dag med Skat et konkret dansk eksempel på, hvordan man kan forsøge på at omfavne den digitale fremtid.
En fremtid uden en CIO - men med et generelt øget fokus på digitalisering i direktionen - er den model, Skat har valgt.
Andre virksomheder og organisationer vil vælge andre modeller, fordi det er det, der giver mest mening i det konkrete tilfælde.
Uanset hvilken model, der er den bedste, er udfordringen, at det mange steder ikke giver mening at køre med samme organisations-model og drifts/udviklings-setup, som man gjorde for bare få år siden.
It-afdelingerne er tvunget til at overveje nye strategier og modeller. Det er nødvendigt for at bevare relevansen og sikre en central position i virksomhederne fremadrettede arbejde med digital innovation.
Læs også: It-chefen er under pres - formår du at kæmpe dig til fremtidens CIO-stilling?
Viden om it og digitalisering er i dag ikke forbeholdt CIO'er og it-medarbejdere.
Det er noget, der går på tværs af moderne virksomheder. Alle skal forstå de digitale muligheder og udfordringer, ligesom alle (i hvert fald lederne) skal have en grundlæggende forståelse for eksempelvis HR, økonomistyring og salg.
Men samtidig er der behov for medarbejdere (og ledere), der har en dybere it-viden end gennemsnittet i organisationen.
Koordinering kan være nøgleordet
Gartners internationale toprådgiver Peter Søndergaard har tidligere overfor Computerworld beskrevet en grundlæggende kompetence for CIO'er og it-afdelinger i fremtiden - her er nøgleordene blandt andet koordineringen af information- og data-strategien og risikovurderinger og sikkerhed.
"Der skal også være nogen, der koordinerer integrationspunktet mellem teknologi - det vil sige produktet eller servicen - og så kunden. Og så skal der være nogen, der er ansvarlig for, hvordan teknologiarkitekturer integreres. Og så den sidste: Koordineringen af digital innovation i firmaet."
"Men det vigtige ord her er, at man koordinerer. På intet tidspunkt har jeg her sagt, at man skal eje it-infrastrukturen, eller at man eksempelvis ejer alt, der har med applikationsudvikling at gøre. Det er noget, traditionelle CIO'er gør i dag," lød det fra Peter Søndergaard.
"Det er helt sikkert, at alt det, CIO'er er ansvarlige for i dag, ikke er alt det, de er ansvarlige for om fem år."
"Alt det her er ikke et spørgsmål om at sige, at der er en CIO, eller at der ikke er det. Det handler mere om at se på, hvad det er for nogle kompetencer, der er fundamentale for en virksomhed, og som man heller ikke bør lægge ud eksternt."
Hvordan ser fremtidens CIO-rolle og it-organisation ud i din optik?
Læs også:
Skat dropper CIO-rollen og indfører helt ny it-organisation: Derfor er det nødvendigt
Massive udfordringer truer it-afdelingerne: Seks nødvendige tiltag kan hindre en knock-out
Når CIO'en selv skal stå skoleret: Her er it-chefens egen chef
Årets CIO 2016: Her er Danmarks fem bedste it-chefer
It-chefen er under pres - formår du at kæmpe dig til fremtidens CIO-stilling?