Den digitale fremmarch og dermed mulighederne for samarbejder på tværs af kloden har gjort fysiske afstande mindre.
For mange mennesker opleves det ikke længere hverken skræmmende, eller for den sags skyld atypisk, dagligt at interagere med mennesker på den anden side af kloden.
Allerede i mit første job hos A.P. Møller-Mærsk oplevede jeg, hvad det vil sige at arbejde i et internationalt miljø - og det har tiltalt mig lige siden.
At opleve andre kulturer, have venner overalt i verden og opleve den dynamik, som opstår i et team med høj diversitet, er guld værd.
Jeg finder derfor stor glæde i selv at skabe en lignende stemning i vores eget firma.
Medarbejdere med 18 forskellige nationaliteter
Hos Queue-it har vi i dag ansat medarbejdere fra 18 forskellige lande.
Det har vist sig at være et kæmpe plus for vores virksomhed.
Diversiteten i medarbejderskaren har gjort os mere internationale i tilgangen til vores opgaver og til markedet som helhed.
Vi ser os bedre i stand til at servicere vores mange kunder rundt omkring i verden, hvor sprog- og kulturbarrierer ellers for nogen kan opleves som en forholdsvis stor udfordring.
En mangfoldig arbejdsgruppe ser ting fra forskellige vinkler og er bedre i stand til at sprænge rammerne inden for innovation og udvikling.
Det oplever vi især, når vi afholder diverse workshops, og kreativiteten for alvor bliver sluppet løs.
Her oplever jeg en hel anden dynamik, end i meget homogene team.
Vi prøver at skabe rum til, at vores medarbejdere lærer hinanden og hinandens kultur at kende.
Det foregår måske hen over et bordfoldboldspil, men vi har for eksempel også tradition for, at medarbejderne medbringer nationale retter til frokost af og til.
Der bliver også arrangeret forskellige aktiviteter som for eksempel fællesspisning på en kinesisk restaurant arrangeret af vores kinesiske kollega, eller en cricketkamp arrangeret af vores pakistanske medarbejder, fordi cricket er en yderst populær sportsgren i hans hjemland.
Det sker også tit og ofte, at snakken falder på kultur og forskelligheder i frokostpausen, og det er med til at skabe en større forståelse for hinanden, og hvorfor vi mon agerer, som vi gør.
I denne blog post beskriver min kollega Martin Larsen for eksempel, hvordan han oplevede vores indiske kollega uddele friskpresset juice til tilfældige mennesker på hans vej. Det var en kulturel oplevelse, som gav stof til eftertanke.
Samarbejde med udenlandske kollegaer kræver imødekommenhed
Har du en multikulturel medarbejderskare, er du naturligvis nødt til at agere anderledes som leder og kollega, end hvis du arbejder i en virksomhed med udelukkende danske ansatte.
Samarbejder du med udenlandske kollegaer, er du nødt til at have et åbent sind og en evne og lyst til at lære nyt.
Desuden er viljen til at se ting i et andet perspektiv end det gængse verdensbillede et must. Men det oplever jeg egentlig ikke som noget problem hos os.
Størstedelen af vores medarbejdere er ikke danske, og de har alle valgt at bosætte sig og arbejde i Danmark og dermed flytte sig fra deres egen kultur.
Det betyder, at de helt naturligt er imødekommende og åbne over for deres kolleger. Og for de danske medarbejdere, som vi har ansat, er det bestemt mit indtryk, at de er glade for det internationale arbejdsmiljø.
Som virksomhed prøver vi fra første dag at hjælpe vores udenlandske kolleger godt til rette i deres nye job blandt nye kolleger.
Nye medarbejdere får eksempelvis udleveret en intromappe, som blandt andet indeholder informationer fra workindenmark.dk om, hvordan det er at bo og arbejde i Danmark, og hvad man selv kan gøre for at blive godt integreret.
Vi forsøger også at hjælpe, hvor vi kan, med en fornuftig "landing" i Danmark, hvor det kan være uhyggeligt kompliceret for eksempel at finde bolig eller blot forstå den danske ferielovgivning.
Processen omkring ansættelse af udenlandske medarbejdere kunne jeg dog godt ønske mig blev forenklet.
Reglerne om tildeling af arbejdsvisum til personer fra for eksempel USA og Kina er komplicerede, og det kræver en hel del arbejde at få på plads.
Det skyldes blandt andet, at man som mindre virksomhed af uransagelige årsager ikke har mulighed for at indgå i den fast track-ordning, der ellers skulle gøre det enklere at søge om arbejdstilladelser.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.