Tendensen er klar: Der ryger masser af Nokia-telefoner over disken i mobilbutikker landet over, men danskerne køber primært finnernes billige modeller.
Dermed er det danske mobilmarked symptomatisk for den hidtil så sejrsvante, finske mobilproducent Nokia, hvis omsætning faldt i årets første kvartal, selvom selskabet solgte 19 procent flere telefoner.
Nokia adskiller sig dermed fra resten af verdens mobilproducenter, som i øjeblikket jubler over stor fremgang og opsving på mobilmarkedet.
Nokia er nemlig havnet i lidt af en krise, da finnerne har svært ved at få mobilkunderne til at købe telefonerne i den dyre ende af prisskalaen.
Tendensen klar i Danmark
De danske mobilkunder vender sig i stigende grad mod eksempelvis Motorola, Siemens, Sony Ericsson og Alcatel, når de investerer i en ny, avanceret - og dermed dyr - mobiltelefon.
- Vi har forrygende travlt ude i butikkerne. Det virker, som om danskerne har fået flere penge mellem hænderne og bruger dem til at købe nye mobiltelefoner, siger Rolf Ovesen, administrerende direktør for Telekæden, der er en af landets største kæder af mobilbutikker.
Han fortæller, at selskabet har solgt over 70.000 mobiltelefoner i sine 74 butikker i årets tre første måneder, og at det klart overstiger hans egne forventninger.
- Vi sælger stadig mange Nokia-telefoner, men der er ingen tvivl om, at de danskere, der går efter dyrere mobiltelefoner, oftere end tidligere vælger Nokia fra til fordel for modeller fra konkurrenterne, siger Rolf Ovesen.
Han mener, at fravalget af Nokia-telefoner primært skyldes, at finnernes konkurrenter er blevet markant bedre til at fremstille gode mobiltelefoner, har fået bedre styr på servicen og er begyndt at markedsføre sig selv bedre over for forhandlere og forbrugere.
Nokia drukner i egen succes
- Eksempelvis Siemens og Sony Ericsson er blevet hamrende dygtige. Danskerne har fået smag for kameratelefoner, og her er Nokias konkurrenter på markedet med nogle telefoner, der falder i danskernes smag, siger Rolf Ovesen.
Per Nielsen, administrerende direktør for Debitel, der også står bag forhandlerkæden Teleringen, bekræfter tendensen.
- Herhjemme har mobilselskaberne i mange år solgt billige Nokia-telefoner sammen med mobilabonnementer, hvilket har været med til at give Nokia en solid position på markedet, mens selskaber i andre lande har satset på dyrere modeller, siger direktøren.
Han mener, at Nokias billige mobiltelefoner - eksempelvis modellerne 3310 og 3510i - har været af så god kvalitet, at det kan være medvirkende til, at danskerne værger sig mod at købe den dyrere Nokia-model, når de står ude i butikken.