I snart 20 år har Skat brudt loven.
Sagen drejer sig om driften af de såkaldte personskattesystemer og den tilhørende mainframe.
Systemerne blev oprindeligt driftet af det statsejede Datacentralen, som blev opkøbt af CSC i 1996.
CSC har fået fornyet kontrakterne på systemerne lige siden, selv om opgaven ifølge loven skal i offentlig udbud.
Det lægger Skat ikke skjul på, da Computerworld spørger til lovligheden af forløbet.
Skat tager fat om ondets rod
Skat pressemand, Thor Wilkens, har per mail redegjort for forløbet over for Computerworld.
"Skats mainframe hos CSC har ikke været i udbud. Udbudsreglerne har som udgangspunkt ikke været fulgt i forbindelse med genforhandling af kontrakten. Der er heller ikke foretaget en vurdering af, hvorvidt kontrakten kan undtages fra udbud af tekniske grunde eller grundet beskyttelsen af enerettigheder, således at kontrakten kun kan overdrages til én bestemt økonomisk aktør," skriver Thor Wilkens.
Computerworld har forelagt Skats redegørelse for UdbudsVagten, som rådgiver virksomheder om offentlige udbud.
Hos UdbudsVagten er customer & operations manager, Christina Bagger, ikke i tvivl om, at der er tale om et lovbrud.
"Skat skriver ordret, at reglerne ikke har været fulgt."
Ukendt millionbeløb
Computerworld har spurgt Skat om kontrakternes værdi, men har indtil videre måttet nøje med følgende svar fra Skat:
"Skat kan pt. ikke besvare dette spørgsmål. Skat er i gang med at undersøge de juridiske bindinger for at kunne besvare dette spørgsmål," skriver pressemand Thor Wilkens.
Computerworld følger op på sagen, når Skat har fundet ud af, om der er noget til hindring for at oplyse om beløbene.
På den offentlige hjemmeside Udbudsportalen fremgår det, at kontrakter med en værdi på mere end en million kroner om året skal i udbud.
Der mangler systemdokumentation fra CSC
Grunden til, at Skat har set stort på reglerne, er blandt andet, at CSC ikke har leveret tilstrækkelig systemdokumentation til, at Skat kan beskrive de opgaver, som CSC varetager.
"De manglende udbud skyldes, at Skat ikke kan konkurrenceudsætte rammeaftalen på grund af mangelfuld dokumentation, herunder viden om systemernes indbyrdes afhængigheder, samt forældet teknologi og uklare rettigheder til brugerprogrammet," forklarer Skat.
Den forklaring er i store træk den samme som Rigspolitiet har fremlagt om et lignende forløb tidligere på måneden.
Her kunne Computerworld afsløre, at Rigspolitiet i 19 år ikke har sendt vigtige og store it-ordrer i udbud. De er på samme måde i stedet automatisk gået til CSC.
Det kan du læse mere om her: Rigspolitiet har ikke sendt CSC-opgaver i udbud i årevis: System-dokumentation mangler på 19. år
Også hos Rigspolitiet er der tale om et kontraktforløb, som CSC har overtaget med opkøbet af Datacentralen, ligesom Rigspolitiet også har forklaret fraværet af udbud med manglende systemdokumentation og forældede systemer.
Ikke nogen undskyldning
Lektor i udbudsret ved CBS, Grith Skovgaard Ølykke, mener ikke, at det er en undskyldning i sig selv. For i løbet af 19 år der er mange muligheder for at skrive et krav om systemdokumentation ind i kontrakterne, når de bliver fornyet.
"Skat kunne stille nogle krav til de systemer, de køber. Det handler om at sikre sig, at der leveres systemdokumentation i den følgende kontraktperiode," understreger Grith Skovgaard Ølykke.
Skat vurderer selv, "at der er behov for en gennemgående udskiftning og modernisering af systemer til understøttelse af blandt andet personskatteområdet".
Derfor er Skat gået i gang med grundarbejdet for at muliggøre udbud af sine gamle systemer i fremtiden.
Det første skridt på den vej er at indhente systemdokumentation fra CSC.
CSC har fokus på systemdokumentation
Dokumentationen burde ikke være svær at fremskaffe.
Tidligere har CSC's nordiske direktør for public sector, Jette Aagaard Madsen, understreget overfor Computerworld, at systemdokumentation er en grundsten i firmaets driftsopgaver.
"Der bliver opbygget en masse dokumentation gennem tiden. Vi har jo en forpligtelse til, at dokumentationen er så relevant, at den kan bruges til at sende en opgave i udbud. Det er et vigtigt krav, også på nogle af de gamle opgaver. Det er jo et redskab for os, og det er det også for kunden på udbudstidspunktet," lød det, da Computerworld talte med Jette Aagaard Madsen i november.
Computerworld har kontaktet CSC i forbindelse med denne artikel men har fået det svar, at CSC ikke udtaler sig om kundeforhold.
Skat og Rigspolitiet kan lære af Kombits arbejde for at få kommunerne af KMD's de facto monopol. Det kan du læse mere om her: Sådan kan Skat og Rigspolitiet slippe ud af det ulykkelige ægteskab med CSC
Læs også: Eksperter om Rigspolitiets CSC-kontrakter: Det er et klart brud på loven