Artikel top billede

Massevis af danske kunder i klemme hos konkursramt hosting-firma: Vi er jaget vildt

Betal nu eller dine data forsvinder. Det dilemma står op mod 2.500 kunder i, efter deres hosting-partner er gået konkurs. "Det er pistolen for panden," lyder det fra en af de ramte.

Opdatering: Fristen er nu rykket. Læs om den nye frist her.

Web- og hosting-bureauet Solid Media Group gik konkurs den 30. november 2015, men selskabets servere med data til omkring 2.500 kunder blev med det samme opkøbt af firmaet Danaweb.

Det lyder jo som en redning på målstregen, men for de ramte kunder ligner det begyndelsen på et nyt web-mareridt.

For der er kamp om de mange gode kunder - og ikke mindst deres penge, der står tilbage uden en hosting-partner efter konkursen.

"Det er ret vildt," fortæller Nanette Vabø, der efter konkursen er blevet kimet ned af flere hosting-firmaer.

De vil overtage driften af hendes tre websider, som hun blandt andet anvender i forbindelse med sin virksomhed.

Kan fortsætte abonnementet

Hun er også blevet kontaktet af Danaweb, der er firmaet, som har kontrollen over alle hendes data efter konkursopkøbet.

Det er sket via en mail med et tilbud om at fortsætte det abonnement, som hun tidligere havde hos Solid Media Group.

"Det er surt, at jeg har forudbetalt mine hosting-aftaler. Når firmaet så går konkurs, er pengene jo spildt, og jeg skal igen betale til en ny hosting-partner," fortæller hun.

Og det er ikke gratis. Danaweb beder om cirka 5.000 kroner for et år - per webside.

Læs også: Enmandsfirma i hosting-klemme: Hjælp! Der er blevet lukket for mine data i skyen

Betal nu eller dine data forsvinder

Men Nanette Vabø føler sig også godt og grundigt presset af Danaweb, der vil have pengene inden 10. december.

I mailen kan man læse, at hvis kunden ikke fortsætter hos Danaweb, vil hjemmesiden blive lukket ned ved denne uges udløb.

"Hvis jeg ikke betaler inden 10. december, kan jeg læse i mailen, at mine data vil forsvinde. Heldigvis har jeg min mail hostet et andet sted. Det vil være en katastrofe for min virksomhed, hvis de forsvandt," siger hun og fortsætter:

"Det er en rigtig dårlig situation, og så bliver man samtidig stillet op ad muren med pistolen for panden. Nu forsøger jeg at tage backup af så meget som mulig."

Kort før konkursen kørte en kampagne, der betød, at blandt andet Nanette Vabø har betalt forud for flere års hosting i firmaet, der gik konkurs.

"Det er utrolig irriterende, at jeg skal bruge tiden og masser af penge på disse problemer. Hosting-markedet viser sig ikke ligefrem fra sin positive side," siger hun til Computerworld.

Cowboy-branche

Computerworld har talt med flere tidligere kunder i Solid Media Group, der står i samme situation.

"Jeg bliver tæppebombet med tilbud fra hosting-firmaer efter konkursen og har også fået et tilbud fra Danaweb, der ville have 5.000 kroner inden på torsdag. Jeg har dog fundet mig en anden hosting-partner," fortæller Kirsten Theter, der har været selvstændig bogholder i 10 år.

"Men man står i en paniksituation, og hosting-firmaerne kaster sig over en uden nåde. Det virker som om, det er en værre cowboy-branche, der bruger alle tænkelige kneb på at score kunder," fortsætter hun.

Ingen kommentar

Direktør i Danaweb, Kenneth Stampe, meddeler kort til Computerworld, at han ikke vil interviewes per telefon om sagen, men i stedet vil have vores spørgsmål per mail.

Vi har sendt vores spørgsmål, der blandt andet handler om, hvorfor Danaweb giver så korte betalingsfrister til kundene.

Kenneth Stampe skriver tilbage, at han først kan finde tid til at svare i morgen, torsdag den 10. december, som samtidig er fristen for de mange nye kunder - hvis de da ikke vil have lukket deres hjemmeside.

"Jeg er stærkt ophængt i forhold til at informere de mange kunder om situationen efter konkursen," lyder begrundelsen.

Vi bringer naturligvis Danawebs svar, når det når vores indbakke.

Har du oplevet noget lignende, er du velkommen til at kontakte Computerworld eller dele din oplevelse i debatfeltet.

Læs også:

Enmandsfirma i hosting-klemme: Hjælp! Der er blevet lukket for mine data i skyen

Bare et godt råd: Overlad aldrig dit firmas skæbne til en mellemmand

Pas på de kostbare faldgruber: Her er eksperternes 10 gode råd om cloud-aftaler